Kulutusjuhla

Luukku 9: Viestinnän ammattilaiset

Olen urputusjoulukalenterissani maininnut toistuvasti mörön nimeltä media. Työskentelen media-alalla mutten taida ymmärtää sitä. En osaa arvailla mediassa kulkevien viestien tärkeyttä tai todenmukaisuutta enkä ole kovinkaan luottavainen viestien lähettelijä. Media-alalla on töissä paljon muitakin ihmisiä, joista muutamalla harvalla on kyky lähettää viestejä, riippumatta kaikista enemmän tai vähemmän surrealistisista suuntauksista, joihin sosiaalinen media mediakenttää kuljettaa.

Vaalien alla minusta on hauska ”roolipelata” erilaisia äänestäjiä. Pelkkiä vaalimainosten kimaltelevia pintoja vilkaisemalla on helppo tehdä ehdokasvalintoja, toisilla ehdokkailla kun on selvästi paremmat ”tuotantoarvot” kuin toisilla. Ehdokkaiden poliittiset sanomat, eli slogaanien molemmat sanat voidaan valita oikein tai väärin. Vaalit on vain kerran neljässä vuodessa, kun taas kuluttaminen on päivittäistä, lompakolla äänestämistä. On helppo vastata kysymykseen siitä kumpi saa kuluttajaa valistavan viestinsä tehokkaammin perille, vapaaehtoistyötä tekevä yhteiskuntavastuun asiantuntija vai hyväpalkkatyötä tekevä yhteiskuntavastuuviestinnän asiantuntija.

Osaamistaan maksukykyisille myyvä viestinnän ammattilainen tietää miten viesti lasketaan medioiden virtaan niin, että se tulee kuulluksi, miten se saadaan toistumaan kaikuina sosiaalisen median tilapäivityksissä. Me median kuluttajat olemme numeroita tilastoissa ja käyttäydymme matematiikan ennustamalla tavalla. Nerokkaasti suunniteltu viesti osuu maaliinsa riippumatta sen sisällöstä tai oikeellisuudesta. Olennaista ei ole miettiä mitä, saati sitten miksi, vaan miten, missä ja koska.

Onneksi suurin osa viestinnän ammattilaisista keskittyy lähinnä viestimään omaa erinomaista ammattimaisuuttaan, itselleen, toisilleen ja asiakkailleen. Ainoastaan tämän ansiosta ”hyvien puolella” olevat, viestinnän surkeat räpeltäjät, voivat ajoittain saada äänensä kuuluviin. Harvoin, hyvällä onnella, yksi tuhannesta ottaa oikeanlaisen riskin ja laittaa itsensä peliin, keksii jotain mitä ei ole ennen keksitty ja saa viestinsä läpi, tunniksi, ehkä päiväksi. Sitten viestinnän ammattilaiset poimivat idean arsenaalinsa ja rupeavat viestimään uudesta keksinnöstään, itselleen, toisilleen ja asiakkailleen, lopulta suuntaavat sen meihin kuluttajiin.

1 Comment

  1. Riiuuyöaie-sanassa on vielä enemmän vokaaleja 😉