Kulutusjuhla

Miksi yritykset saavat rumentaa Suomen mainostoteemeillaan?

Anja on tyrmistynyt siitä, miten yritykset saavat pistää pystyyn liikekeskuksiaan ja niitä mainostavia tolppia. Hän käyttää esimerkkinä Luviaa, josta on myös kuvamateriaalia blogitekstin mukana: ”Minulla nousee verenpaine aina, kun ajan keltaisen rumistuksen ohi. Arvatkaapa muuten, tankkaanko kyseisellä asemalla tai kuinka usein käyn lippurivistön hehkuttamassa Salessa? [- – -] Hyvä S-ryhmä, onko idyllisen kirkonkylämiljöön raiskaaminen yhteiskuntavastuullista toimintaa? Todellista vastuullisuutta on, jos toteaa virheen ja siistii aseman maisemaan sopivaksi, eikä jatkossa enää tee samoja virheitä uudelleen. [- – -] 
Ruma Suomi tehdään nykyisin keltaisilla tolpilla. Käännän peukun alas ja toteemin kohdalla hiljennän vain pakon edessä. Ne, jotka löytävät kauppaan ja huoltoasemalle ilman toteemeja ja jotka välittävät kotiseutunsa maisemista, voivat puolestaan nostaa peukun oheiselle Facebook- sivustolle.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Kyllä minä arvostan sitä, että vieraallakin paikkakunalla, kuten nyt vaikka Luvialla, löydän sen ABC:n helposti ilman karttaa. Toki kaikki mainontahan käy hermoon jos sitä joutuu päivät pitkät ikkunastaan katselemaan.