Fondian juristi Marika Aho-Nissinen kirjoittaa kanta-asiakaskorteista: ”Ensisijaisesti annamme tietoja juuri suostumuksen kautta. Seisomme kassalla takki päällä kuumissamme ja lapsi toisessa kädessä, kun meiltä kysytään: ”Oletko jo meidän kanta-asiakas?” Vastaamme tähän ”En ole ja kiitos EI”. ”Ai, jaa näistä olisi tullut kortilla se alennus”, kertoo myyjä. No, kaikki arvaavatkin, miten tässä käy.

On hyvä kuitenkin muistaa, että rekisteröidyn suostumuksellakaan ei saa kerätä tai käsitellä käsittelytarkoituksen kannalta tarpeettomia tietoja ja että arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on lähtökohtaisesti kielletty. Rekisteröidyn neljän oikeuden lista on hyvä pitää mielessä: tiedonsaantioikeus, tarkastusoikeus, korjausoikeus ja kielto-oikeus.” (Mari Koo)