Kulutusjuhla

Hyvä palvelu ilahduttaa, mutta väärin ilmoitetut hinnat häiritsevät

Tuote kehuu taideliikkeen palveluita ja harmittelee sitä, kun ilmoitetut hinnat eivät pidä paikkaansa: ”Sanoin, että aloitan harrastusta, joten en vielä oikein tiedä mitä olen ostamassa. Myyjänainen oli ihana ja hymyilevä, ja sain kaiken mitä tarvitsin.

Niin sen pitää toimia!

En edes valittanut, vaikka väripaketti maksoi 38 e, ja liikkeen nettisivuilla sen hinnaksi ilmoitetaan 36 e. Tämä on muuten niin yleinen ongelma, että uskon sen olevan paikoin tahallista. Taannoin falafel-paikassa oli kolme eri hintaa: kadulla kyltissä ruoan hinnaksi ilmoitettiin 5 e, liikkeen ikkunassa 5,50 e ja ruokalistassa liikkeen sisällä 7 e. Seitsemänhän se lopulta sitten maksoikin. Ihmeellistä touhua, en kyllä mene sinne toiste.

Bilteman hyllyssä oli yhden tuotteen hinta 4,95 e ja kassalla 7,90 e (kassahenkilö ei halunnut edes mennä hyllyyn katsomaan hintalappua, eikä uskonut minua kun kerroin siitä). Prismasta nyt viimeksi ostinkin yhden kolme kertaa liian kalliin liiman, kun hyllyssä luki 5,20 e (tms.) ja kassalla hinnaksi osoittautui 14,95 e. Jösses, kiljaisin, mutta oli perjantai ja jonoa, ja päättelin että tavara oli vain jätetty hyllyyn väärään paikkaan ja oma vika, mitäs valitsin juuri sen kalleimman vahingossa. Ahdistaa valittaa sellaisesta, kun ei koskaan voi olla varma, että on lukenut juuri sen oikean hintalapun siitä kilometrihyllystä. Missä ovat vanhat kunnon HINTALAPUT TUOTTEISSA, kysyn vain.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Kyllä nyt on niin, että puolitahallisia huijauksia ja ihan älyttömiä hinnoitteluvirheitä ei pitäisi sietää, vaikka kyse yksittäistapauksena on itselle pikkuasiasta. Sitä, että netissä on muutamalla prosentilla eroava hinta, en moittisi (kun kyse ei ole nettiostoksesta), elleivät virheet ole systemaattisia – sattuuhan näitä, kun hinnat pitää pitää ajan tasalla monessa eri paikassa – mutta jos kaupassa hyllynreunassa on selvästi eri hinta kuin kassalla, kyllä se minusta pitää tarkistaa, eikä vain maksaa kiltisti. Vaikka sitten seuraavalla kauppareissulla kuitin kanssa, jos ei muuten.

    Lounaspaikoissa lounasaikatarjoukset voivat usein vaikuttaa hintaan, mutta jos kyse tosiaan oli kolmesta eri hinnasta samalle tuotteelle, tuo on tietysti jo törkeää. Ei varmasti houkuta käymään toiste, eikä ennusta yritykselle pitkää ikää. Toivon, että jos itselle osuu kohdalle vastaava huijaus, osaan marssia pois heti oikean hinnan kuultuani. Toisaalta tuo kertoo myös siitä, että ns. vitosen paikkojen kilpailu on armotonta, vaikka asiakaskuntaakin tuntuu riittävän.