Kulutusjuhla

Yritysvastuu tuottaa kiusallisia mainoskampanjoita, kuten Fazerin kampanjan afrikkalaisen koulun rakentamiseksi

Vappu Kaarenoja lyttää Ylioppilaslehdessä Fazerin kampanjan, jossa myydyistä suklaalevyistä annetaan afrikkalaisen koulun rakentamiseen 5 senttiä per levy: ”Koko sivun mainos sunnuntaihesarin etusivulta maksaa 50 579 euroa. Kirkon ulkomaanavun mukaan Afrikkaan voi rakentaa ihan kelvollisen koulun 70 000 eurolla. Eli jos Fazer olisi käyttänyt ne 50 759 euroa mainoksen sijaan koulun rakentamiseen, olisi se jo melkein saatu pystytettyä. Mutta eihän se koulun rakentaminen ollut tässä mainoskampanjassa pääasia.

Hävetköön se, joka on keksinyt yritysvastuun käsitteen. Siitä ei ole seurannut mitään muuta kuin kiusallisia mainoskampanjoita, vaivaannuttavia raportteja ja läjäkaupalla puolivillaisia valtio-opin graduja yritysvastuusta.” (Mari Koo)

3 Comments

  1. Tiedustelin Fazerin asiakaspalvelusta alkuvuodesta 2011 heidän suunnitelmistaan ruveta tuottamaan reilun kaupan suklaata. (Pandakin on jo lanseerannut kolme UTZ-sertifioitua patukkaa.) huhtikuussa 2011 sain pahoittelut viipyneestä vastauksesta ja ilmoituksen, että Fazer pyrkii kasvattamaan sertifioidun kaakaomassan osuutta 10–15% vuodessa. Tämän vuoden helmikuussa palasin asiaan lähettämällä aiemman viestiketjumme ohessa tiedustelun, miten tässä pyrkimyksessä on edistytty. Vastausta ei ole kuulunut.

    Jäin myös ihmettelemään ostoja läntisestä Afrikasta. Ensimmäiseen viestiini saamassa vastauksessa todettiin, että kolme neljännestä Fazerin suklaasta tulee läntisestä Afrikasta. Seuraavaksi todettiin, että Reilun kaupan järjestökään ei tällä hetkellä pysty takaamaan länsiafrikkalaisen kaakaon jäljitettävyyttä tiloille asti eli siis taata sitä, ettei lapsityövoimaa käytetä. Onko jokin syy, mistä johtuen kaakao on ostettava Länsi-Afrikasta? Sanottakoon vastapainoksi, että ”lähes neljännes” Fazerin käyttämästä kaakomassasta tulee yhtiön mukaan Ecuadorista, jossa kaakaon voi jäljittää tilalle asti. Jos puolikkaita pisteitä jaetaan, niin kai siitä sellainen sitten heruu.

  2. Fazerin makeispuolen asiakaspalvelu on todella pihalla, olen itsekin sen huomannut. Joskus kyselin että milloin eräs Ruotsin puolella myytävä tuote tulee Suomessakin kauppoihin ja aspa vastasi aika tympeästi että ei tiedä, tuskin koskaan. Alle kahden kuukauden päästä sama tuote oli hyllyillä.