Mieheni sai Muksu-lastenruokien mainospostia. Kirjeen toinen lause kuului:

”Äidiksi tuleminen avaa täysin uuden, ihanan maailman.”

Tsih!

Kaikki vauvaan liittyvä mainosposti saapuu meille miehen nimellä. Ehdin luulla, että tämä johtuisi esimerkiksi yritysten halusta olla sukupuolisesti tasapuolisia ja osoittaa, että isät ovat yhtä lailla tärkeä lastentuotteiden kohderyhmä.

Nyt lienee pakko myöntää, että meidän perheemme kohdalla ruksit Väestörekisterikeskuksessa (joka on kirjeissä merkitty osoitelähteeksi) ovat menneet vinksalleen.

Samalla siis paljastui, että oikeasti lähes kaiken mainonnan pitäisikin tulla minulle eli äidille. Ymmärrän sen sikäli, että minähän tuon lapsen kanssa olen tiiviisti ensikuukaudet. Mutta ehkä markkinoinnin voisi kohdistaa yksinkertaisesti vanhemmille eikä varsinaisesti äidille tai isälle?

Kaikilla isommilla elintarvikeyrityksillä tai vähittäiskaupoilla näyttää olevan jonkun sortin napero-, piltti- tai muksukerhonsa. Niissä lupaillaan neuvoja arkeen ja tietysti alennuksia ja jotain ilmaistavaraa.

Mihinkään näistä kerhoista emme ole liittyneet. Ei kiinnosta. Mutta selasin kirjeen mukana tuleen Muksu-ruokien tuoteopasta. Olin nimittäin kiinnostunut ruokien sisällöistä eli esimerkiksi siitä, kuinka usein vesi on yleisin raaka-aine. (Lasten ruuista ja niihin liittyvästä markkinoinnista voisin kirjoittaa enemmän joskus myöhemmin.)

Palaan vielä tähän kyseiseen mainoskirjeeseen. Kirjeen ensimmäisen lause oli:

”Vauvan tulo perheeseen mullistaa elämää aika lailla, eikö totta!”

Tiedoksi sinne kaikille, jotka suunnittelette näitä vauvaperheiden mainoksia: muutos, mullistus ja vastaavat ovat varmaan eniten käytettyjä puheenparsia vauvan saamisessa, ja ne toistuvat aivan liian usein.

SAMSUNG