Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska toivoo, ettei ruokasesonkeja vesitettäisi myymällä esimerkiksi simaa jo ennen pääsiäistä: ”Ihmettelen ruokakauppojen vimmaa myydä erilaisia rituaali- ja juhlaruokia huomattavasti ennen itse juhlaa. Laskiaispullia myydään tyypillisesti viikkoja ennen laskiaista. Mämmi tulee kauppoihin pian laskiaisen jälkeen, ja vappusimat ilmestyvät hyllyihin jo ennen pääsiäistä. Joulukinkkujakin näkee jo marraskuussa.

Rituaalituotteiden aikaistamisella viedään rituaalilta pohjaa pois, sillä juhliin liittyvillä ruoilla on kuluttajille vahva emotionaalinen ja nostalginen merkitys. Myös vuodenaikojen vaihtuminen ja sesonkien toistuminen herättävät nostalgiaa sekä luovat turvallisuuden tunnetta. Kauppojen kannattaisikin vahvistaa kotimaisiin sesonkiruokiin liittyviä tunne-elämyksiä juuri silloin, kun sesonki on.” (Mari Koo)