Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen varoittelee blogissaan tilausansoista: ”Tilausansassa yritys väittää kuluttajan tilanneen jotain, mitä kuluttaja ei ole omasta mielestään tilannut. Temppu toimii siksi niin hyvin, että kuluttajille on luonteenomaisempaa luottaa markkinoinnin pääviestiin, jossa korostetaan esimerkiksi vain halpaa hintaa kuin ryhtyä aktiivisesti selvittämään pikkuprinttiin kirjattuja velvollisuuksiaan. Myöskään lain mukaan olennaisia tietoja ei saa piilottaa pikkuprinttiin tai linkkien taakse.

Tyypillisessä tilausansassa kertaluonteiselta kuulostava edullinen kokeilu johtaa kalliiseen määräaikaiseen tilaukseen. Ansaan jouduttuaan kuluttajat nielevät herkästi tappion, koska pelkäävät asian riitauttamisesta mahdollisesti aiheutuvia lisäkuluja. Ansasta päästäkseen kuluttajan tulee kuitenkin aina reklamoida yritykselle.” (Mari Koo)