Jäsenille:

Kulutusjuhla ry tiedottaa jäsenilleen ennen kaikkea nettisivujen kautta. Tarvittaessa jäsenille voidaan lähettää myös sähköpostia.

Medialle:

Median yhteydenotot puheenjohtaja Mari Koistiselle, puh. 050-5526 577, mari.koistinen (at) gmail.com

Kulutusjuhla ry:n julkaisemat tiedotteet:

11.11.2008: Blogista syntyi kuluttajayhdistys

Moni järjestö ja yritys perustaa blogeja, mutta joskus voi käydä toisin: Kulutusjuhla-blogista syntyi samanniminen yhdistys.

Kulutusjuhlan juuret juontuvat vuoteen 2005, jolloin kuluttajaekonomisti Mari Koistinen aloitti kulutusta käsittelevän blogin. Puolen vuoden päästä blogi muuttui ryhmäblogiksi ja nimi Kulutusjuhlaksi.

Nyt Kulutusjuhla on vakiinnuttanut asemansa ruohonjuuritason markkinatalouden aktiivisena esiintuojana. Kirjoituksia ilmestyy viikottain useita, ja blogi kerää myös paljon kommentteja ja saa aikaan vilkasta mielipiteiden vaihtoa.

Blogin kirjoittajajoukko jakaa omia kuluttajakokemuksiaan, mutta oleellinen osa sisältöä on myös muiden blogeissaan ilmaisemien ajatusten esiinnosto: mikä MP3-soitin on  helppokäyttöinen, mikä hotelli tarjoaa edullisimman yöpymisen tai miltä maistuu pakastepizza? Lisäksi blogi seuraa kuluttajan elämään liittyvää uutisointia veronpalautuksista jätehuoltoon.

Tällä hetkellä blogi kerää yleensä lähes parituhatta yksittäistä kävijää viikossa. Heistä moni on vakiolukija, mutta yhtä lailla hakukoneet tuovat ison osan kävijöistä.

Kuluttajan ääni kaikuu netissä kauas

Kulutusjuhla valittiin toukokuussa Digitodayn järjestämässä Blogit kunniaan -äänestyksessä Parhaaksi yhteiskunnalliseksi blogiksi. Samaan aikaan Kulutusjuhlan porukka päätti ottaa uuden askeleen ja perustaa blogin taustalle yhdistyksen.
Yhdistyksen tavoitteena on kuluttajien keskinäisen sekä kuluttajien ja yritysten välisen, erityisesti netissä tapahtuvan, kokemusten ja tiedon jakamisen kehittäminen.
Kulutusjuhlan puheenjohtaja Mari Koistinen toivoo, että yhdistyksen nimissä toimintaa voidaan kehittää entistä paremmin. Koistinen toivoo, että yhdistyksen nimissä voitaisiin vaikuttaa myös yhteiskunnalliseen toimintaan.
Samalla hän haluaa nähdä, onko yhdistystoiminta yksi keino rahoittaa blogin ylläpitoa.
”Jäsenmaksutuloilla voisi osoittaa, että ihmiset ovat myös netissä valmiita maksamaan sisällöstä, jonka he kokevat kiinnostavaksi”, Koistinen sanoo.
”Yhdistystoiminta on tietysti voittoa tavoittelematonta, ja se sopii hyvin Kulutusjuhlan ideologiaan ja lähtökohtiin.”

Kuluttajuuteen liittyy vastuullisuus

Toimintaa on tarkoitus viedä välillä myös bittimaailman ulkopuolelle. Suunnitteilla on esimerkiksi tapaamisia tai yritysvierailuja.
”Pääpaino on silti ehdottomasti netissä. Kuluttajien nettiviestintä ei ole todellakaan mitään yksittäisiä huutelua puskista, vaan joukkovoimasta toimintaa ja kokemuksien jakamista. Myös yritysten pitäisi suhtautua siihen avoimesti.”
Vaikka nimi viittaa kulutuksen riemuun, niin Mari Koistinen muistuttaa, ettei kyseessä ole suinkaan shoppailun ilosanomaa.

”Toki kuluttamisesta saa nauttia, mutta siitä on kannettava myös vastuuta: länsimaalainen ihminen viettää kulutusjuhlaa joka päivä käyttämällä luonnonvaroja huomattavasti enemmän kuin pallomme kestää. Jos vaatii yrityksiltä eettisempää tai ekologisempaa toimintaa, olisi oltava valmis itse toimimaan vastuullisesti. Eikä se tarkoita, ettei elämä voisi olla kivaa.”

Yhdistyksen jäsenmaksu on 10 euroa vuodessa. Jäseneksi voi liittyä täyttämällä lomakkeen Kulutusjuhlan sivuilla.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja, kuluttajaekonomisti
Mari Koistinen, puh. 050-5526 577, mari.koistinen@gmail.com

Kulutusjuhla-faktat:

  • blogi perustettu huhtikuussa 2006, yhdistys toukokuussa 2008
  • nyt blogissa julkaistu noin 1750 artikkelia, jotka ovat keränneet lähes 3 300 kommenttia
  • blogilla on tällä hetkellä kahdeksan kirjoittajaa: parikymppisestä helsinkiläissinkusta tamperelaiseen perheenäitiin
  • kävijät viikolla 45: uniikkeja kävijöitä 2041, käyntejä 2 877, sivunnäytöt 4 415 (tiedot Kulutusjuhlan kävijämääristä Oindex-palvelussa
  • palkittu Digitodayn keväällä 2008 järjestämässä Blogit kunniaan -äänestyksessä parhaana yhteiskunnallisena blogina

31.5.2008: Kulutusjuhla-yhdistys aloittaa toimintansa