Päivän Helsingin Sanomien Hinta&Laatu -sivuilla teekkari Matti Koskimies tunnustaa lankeavansa joskus isojen hintakylttien luomaan illuusioon tarjouksesta:
”Alepassa vain kuvittelen joskus ostavani sitä (amerikanpekonia) alennuksesta, kun siellä on tapana laittaa hintarivistön päälle isoja keltaisia hintalappuja. Silloin herkästi luulee, että tuote on alennuksessa, vaikka lapuissa onkin ihan normaali hinta.”
Kaupat osaavat nykyisin hyvin hyödyntää ihmisten luuloa siitä, että isompi hintalappu tarkoittaa alennustuotetta. Loppujen lopuksi harvat kuluttajat ovat niin hintatietoisia, että jokaisen hinnan nähdessään voisivat sanoa, onko kyseinen tuote nyt oikeasti tarjouksessa.
Olen muistini mukaan joskus lukenut tutkimuksesta, jossa oli laitettu esim. wc-paperipakkausten viereen isolla hintamerkintä, joka itse asiassa oli kalliimpi kuin tuotteen normaalihinta. Silti monet ostivat näitä isommalla hinnalla merkittyjä tuotteita, koska kuvittelivat niiden olevan halvempi.
En tiedä, mikä on kauppojen logiikka ei-alennustuotteiden isoja hintamerkintöjä laittaessa. Onko tuote sellainen, että sitä on jostain syystä varastossa turhan paljon ja menekkiä pitäisi saada lisää? Vai halutaanko hyllystä nostaa esiin jotakin sellaista, mitä asiakkaat eivät tavallisesti osta, ja näin halutaan lisää heräteostosten tekijöitä?