Kulutusjuhla

Cokiksen verkkokampanja halventaa naista

friday 15. decemberta 2006 klo 16.32 kirjoittajana Mari Koo

Kuluttajavirasto on keskeyttänyt Coca-Cola Zeron nettimainoskampanjan naista halventavana.

Coca Cola Zeron markkinointisivujen pääviesti on, että nainen on toisarvoinen ja vähäpätöinen objekti, jolla ei ole juuri muuta merkitystä kuin tarjota seksiä. Tämä asenne kiteytyy markkinointisivuilla olevaan iskulauseeseen ”Enemmän seksiä, Zero esileikkiä”. Nainen pitää saada hiljaiseksi, jotta seksi hoituu nopeasti ja aikaa jää enemmän kavereiden kanssa oleiluun. Lisäksi sivuilla kehotetaan muun muassa vuokramaan homoryhmä naisen iskemiseksi.

Be Sociable, Share!

3 kommenttia kirjoitukseen “Cokiksen verkkokampanja halventaa naista”

  1. Matti says:

    Onkohan koskaan yhtäkään mainoskampanjaa keskeytetty miestä halventavana? Mielestäni jo aikoinaan tv-mainos, jossa mies makasi sohvalla ja nainen puhui muka tämän vaihtamisesta uuteen oli varsin halventava. Aika amerikanmalliin mennään, jos ainoa reaktio vuosien epätasa-arvoon on sitten nostaa toinen sukupuoli tasa-arvoisemmaksi kuin toinen. Oikean tasa-arvon puolesta, tekopyhyyttä vastaan

  2. Mari Koo says:

    En äkkiseltään löytänyt Mainonnan eettisen neuvoston lausunnoista (http://www.kauppakamari.fi/kkk/palvelut/Mainonnan_eettiset_ohjeet/fi_FI/MEN_lausunnot%20/) tapausta, jossa mainos olisi todettu miestä halventavaksi tai miessukupuolta alentavasti kuvaavaksi. Joitakin tapauksia oli, joissa kuluttaja oli nostanut kanteen tästä syystä.

    Lausuntopyyntöjä neuvostolle tehdään kuitenkin selvästi enemmän nimenomaan naisiin kohdistuvan syrjunnän pelossa, joten ei sinällään ihme, että huomautuksia miehiin kohdistuvasta syrjinnästä mainoksissa ei ole juuri tipahdellut.

    Mutta kuka tahansa voi noita lausuntopyyntöjä väsäilemään, joten sinne siis vaan ilmoittelemaan, jos kokee mainoksen omaa sukupuoltaan alentavaksi!

  3. Mies says:

    No siis voi jeejee! minkätakia ihmiset ei vaan voi ottaa jtn mainoksia läpällä..? Ei oo niin vakavaa jos jtn dissataan.. Jos ottaa nokkiinsa jokasesta asiasta ni pakko sanoa että sillo kyllä pelkää sitä mitä oikeesti on tai pelkää olevansa. Ehkä cola näkee että miehet ovat suurempi kuluttaja ryhmä ja siksi haluavat tehdä miesten näköisen mainoskamppanjan..? Ehkä sinun ei tarvitse mennä heti valittamaan jos et pidä mainoksesta, koska sillon kaikista mainoksista tulee tylsiä ja tasapaksuja kun ei saa ees pientä kuisoittelua harrastaa! Kuka jaksaa katsoa mainoksia jossa ei voida tehdä muuta kun pyöritellä numeroita erivärisillä taustoilla ettei edes kuvassa käy liian ruma tai kaunis tai muuten vaan jonkinlainen ihminen. Myöskään ei saa olla mukana muokattuja kuvia tai mitään mikä ei ole 100% todistettavasti oikeaa faktaa. Get loose and enjoy life! Don’t just be a jerk..

Kommentoi