Terhi-Anna Wilska havainnoi Kaupan liiton blogissa fitness-kulttuurin vaikutuksia kulutukseen: ”Yksilön sosiaalisesta statuksesta kertoo vartalon kuosi jopa enemmän kuin sitä verhoavien vaatteiden. Tosin vaatteidenkaan rooli ei ole fitness-kulttuurissa aivan vähäinen. Lamankin aikana kulutetaan trendikkäisiin ja älykkäisiin urheiluvaatteisiin ja yhä erikoistuneempiin urheilu- ja harrastevälineisiin.
Fitness-kulttuuriin panostavat kuluttajat ovat valmiita satsaamaan myös palveluihin. Erityisesti nuorehkot ja keski-ikäiset kaupunkilaiset palkkaavat personal trainereita ja ravitsemusvalmentajia, vaikka siivoojan palkkaaminen kotiin tai taksin käyttäminen ovat edelleen tarkkaa harkintaa vaativaa ylellisyyttä. Myös henkinen valmennus, life coaching, on yhä suositumpaa. Palveluiden osuus terveys- ja hyvinvointimarkkinoiden kokonaisarvosta onkin huomattava.” (Mari Koo)