Ellun Kanojen blogissa Eeva Lehtimäki kirjoittaa, miten yritykset voivat osoitta akuluttajille vastuullisuuttaan ja arvojaan:
”Osalle maahanmuutto ja monikasvoinen Suomi aiheuttaa ahdistusta jopa ketsuppipullon muodossa. Felix tuntee suomalaisen maun -video ja Josephinen kalastelu Hakaniemen rannassa on nostattanut rasistisia kommentteja ja vaatimuksen elintarvikeyhtiö Orklan tuotteiden boikotista.
Orklan reaktio boikottiuhkaukseen Twitterissä oli yllättävä ja raikas. Ja huomio oli taattu. ”Ei haittaa meitä!”
Orklan rohkea vastaus ei ole enää poikkeus yrityskentässä. HOK-Elannon #joulurauhaa video ja Finlaysonin tuotteiden veto pois Kärkkäisen tavaratalosta ovat vastaavia esimerkkejä. Kyyninen voisi sanoa, että maahanmuuttokriitikkojen ja trolliarmeijoiden herättely takaa huomion.
Toisaalta edelläkävijäyritykset ymmärtävät vastuullisuuden ja arvojen näyttämisen merkityksen: Se on hyvää bisnestä. Osa inhoaa ja vihaa, osa valitsee tuotteesi ja tykkää, kun uskallat olla mieltä ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Välillä tuntuu, että osa yrityksistä on jo rohkeampia kuin monet poliitikot, joille rasismin vastustaminen kuuluisi ihan työn puolesta.” (Mari Koo)