Kulutusjuhla

THL, miksi palkitsette kansanterveyden edistämisestä HK:n, joka markkinoi harhaanjohtavasti?

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen laitos THL myönsi eilen HK Ruokatalolle kansanterveyspalkinnon sydänterveyden edistämisestä. Twitterissä Mandrl eli Heikki Hyppänen kommentoi, että HK:n rypsiporsaan markkinointia ovat kritisoineet mm. Kuluttajaliitto ja Evira.

Rypsiporsaaseen liittyneille terveysväitteille ei nimittäin ole ollut riittävää pohjaa eli tutkittua tietoa. Kuluttajaliitto totesi keväällä 2011, että

”Internet -sivuillaan HK Ruokatalo kertoo kovan rasvan vähentyneen 15 %, joka tarkoittaa esimerkiksi leikkeleissä 0,1 -0,3 g /100g. Tuotevertailuja tekemällä on helppo huomata, että joissain tuotteissa muutos ei yllä edes tuohon 15 prosenttiin. ”Vähemmän kovaa rasvaa” on ravitsemusväite. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaan ravintoaineen vähentämiseen liittyviä väitteitä saa esittää, jos vähennys on 30 prosenttia tai enemmän.”

HK joutui siis muuttamaan mainontaansa Evirankin puututtua asiaan.

Nyt siis THL antoi tunnustuksen yritykselle, joka on harhaanjohtavasti ja asetusten vastaisesti markkinoinut tuotteitaan. Mielestäni tämä on THL:n puolelta hölmöä ja ajattelematonta: uskoisin, että Suomesta löytyisi esimerkiksi kasviksiin liittyvää, palkitsemisen arvoista yritystoimintaa.

Kaikki me emme nimittäin edes syö possua tai HK:n lihajalosteita, vaikka THL:n tiedote niin tuntuu olettavan:

”Suomalaisten sydämille ja koko kansan terveydelle on tehnyt hyvää yrityksen tuotteiden muuttaminen ravitsemussuositusten perusteella. Se että iso yritys on koko väestön laajasti kuluttamissa tuotteissaan vähentänyt kovaa rasvaa ja suolaa huomattavan määrän – – -”.

On hyvä, että tuotteita kehitetään terveellisemmiksi, ja suolan vähennys on varmasti eduksi sydänterveydelle. Mutta tässä tapauksessa THL:n pääjohtaja Pekka Puska, joka palkittavan tahon valitsee, ei näytä lainkaan piittaavan siitä, miten kuluttajapuolelta ja Evirasta HK:n toimintaa kritisoitu.

Sen sijaan THL tarjoaa HK:lle helpon tavan kiillottaa rypsiporsaan markkinoinnissa ryvettynyttä mainettaan: kuvassa on HK:n päivän mainos Helsingin Sanomissa.

(Loppuhuomautus: Kulutusjuhla ry on nykyisin Kuluttajaliiton paikallisyhdistys.)

Päivitys: lisätty linkki THL:n tiedotteeseen. Tiedoksi myös se, että laitoin sähköpostia aiheesta Pekka Puskalle ja THL:n tiedotteelle.

Päivitys 2 seuraavana päivänä: Pekka Puska lupasi sähköpostitse kommentoida aihetta blogiin maanantaina.

14 Comments

  1. Samaa mieltä. Ymmärrän vaikuttavuusanalyysin siitä, että isojen tekemät pienet muutokset saavat aikaan merkittäviä kokonaisvaikutuksia. HK:lla teot ovat vaan äärimmäisen vähäiset, ettei erityistä palkitsemisen aihetta juuri löydy. Suolan vähentämisen osalta arvioisin HK:n vaan seuraavan trendiä, jonka aikaansaamisessa HK:lla ei ole ollut minkäänlaista roolia. Signaalimerkitys silläkin on ja vahvistaa osaltaan trendiä. HK ei ole edelläkävijä vaan pikemminkin hidas trendin seuraaja.

  2. Pöyristyttävää ! Suomessa on paljon kasvissyöjiä ja vegaaneja jotka pyllistävät HKScanin lihatuotteille. Kysei EI siis ole KAIKISTA suomalaisista. Jos haluaa pysyä terveenä niin on parempi jättää eläinperäiset kokonaan. Vähähiilihydraattisella vegaanidieetillä sain kolesteroolini, muut veren rasva-arvoni, sekä verensokerini kuriin n kuukaudessa. Minusta tämä palkinto olisi kuulunut antaa jollekin kasvismaitoja, kasvisjuustoja ja tofua tai muuta terveellistä kasvista tai kasvisruokaa tuottavalle firmalle. Nyt meni palkinto kyllä täysin väärään osoitteeseen !!!!

  3. Harvardin yliopiston tuore tutkimus tältä vuodelta:

    Red Meat Consumption Linked to Increased Risk of Total, Cardiovascular, and Cancer Mortality
    http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/2012-releases/red-meat-cardiovascular-cancer-mortality.html

  4. Ihminen tarvitsee suolaa, joten puhdistetun natrium-suolan vähentäminen on pelkkää kikkailua, sekin harhaanjohtavaa. Suolan laadulla on merkitystä. Kaikki Pan-suolat ym on turhaa. Pitäisi käyttää luonnollista vuori- tai merisuolaa.

  5. Tuollaiset tuotteet ylipäänsä ovat jotain -pesua (terveyspesua?). Ei tuollainen ruoka muutu terveelliseksi, vaikka muutos olisikin se 30 prosenttia. Tulee mieleen täkäläiset (hollantilaiset) puljut, joissa myydään täysjyväkroketteja – kroketti on siis friteerattu taikinakuorinen juustopökäle – ja spelttioliebollenia, eli munkkeja. Voihan noissa mainitsemissani enemmän makua olla, mutta ei niistä terveystuotteita saa, vaikka niiden myyjät kuinka sellaisesta vihjaavat.

  6. Hyvä, Mari!

    terv. HK:lle pyllistäjä täälläkin 🙂

  7. Kiitos kaikille kommenteista! Koska en ole ravitsemustietäjä, en puutu sen enempää siihen, mikä on lihajalosteiden terveellisyys ylipäätään. Kuten Tea kommentoi, ymmärrän sen, että kannattaa palkita tekoja, joilla on vaikutuksia suurempiin joukkoihin (aika moni kai niitä HK:n tuotteita popsii).
    Oman kritiikkini kärki on nimenomaan siinä, että mielestäni on erittäin ristiriitaista, miten terveystekijöillä harhaanjohtavasti mainostanut voi saada tuotteiden terveellisyydestä tällaisen tunnustuksen.

    Mutta jään odottelemaan, miten Puska tätä kommentoi.

  8. Pekka Puska:
    VUODEN KANSANTERVEYSPALKINNOSTA

    Kun THL myönsi vuoden kansanterveyspalkinnon HK Ruokatalolle suolan ja kovan rasvan vähentämisestä tuotteissaan osasimme toki odottaa kritiikkiä. THL joutuu kovin usein kritisoimaan elinkeinoelämää terveyttä haittaavista tuotteista tai markkinoinnista. Mutta on myös syytä antaa kiitosta, silloin kun on sen paikka.
    THL ei halua palkita niinkään näkyviä kampanjoita tai yksittäisiä innovaatioita, vaan vaikuttavaa työtä väestön parissa. Viime vuonna annoimme palkinnon Halpa-Halli-ketjulle, joka suuressa myymäläverkostossaan ei myy lainkaan tupakkaa tai olutta.
    HK:n tapauksen suhteen on tärkeä erottaa yksittäisen tuotteen ja kansanterveyden näkökulmat. Yksittäisen tuotteen kohdalla muutos ei ole kovin suuri. Itse asiassa selvästi suurempi suolan tai tyydyttyneen rasvan muutos kerralla tekisi tuotteesta vielä terveellisemmän, mutta maun nopean muutoksen vuoksi kulutus putoaisi. Kansanterveydellisesti oikea tapa on asteittain vähentää.
    Elintarvikeviranomaisten tehtävänä on valvoa markkinointia yksittäisten tuotteiden osalta. THL:n työnä on kansanterveys ja kansanravitsemus. Se että suuri firma syöttää suomalaisille vuositasolla n. 60.000 kiloa vähemmän suolaa ja yli 100.000 kiloa tyydyttynyttä rasvaa on merkittävää. Siitä halusimme antaa palkinnon!

    Pekka Puska

    • Kiitos kommentista! Väännän nyt vielä ja laitan tähän muutamia kohtia, joita minä ja muut olemme ihmetelleet:

      1) Eikö mielestänne ole mitään ristiriitaa siitä, että palkitsette kansanterveystyöstä yrityksen, joka on toistuvasti saanut huomautuksia siitä, että markkinoi harhaanjohtavasti nimenomaan terveysvaikutuksilla?

      2) Kaikki varmasti tajuavat sen, että suuren yrityksen tuotteilla on suurempi menekki ja sitä kautta mahdollisesti suurempi vaikutus. Mutta eikö tällaisessa tapauksessa olisi mahdollista nostaa esiin niitä pienempiä yrityksiä, joilla ei ole omasta takaa suurta markkinointibudjettia ja joita jokainen ei vielä tiedä? Siis sellaisia, joista ei nousisi tätä teidänkin ennakoimaanne kritiikkiä, vaan jonka me kuluttajat voisimme ilolla hyväksyä?

      3) Eikö ole lähtökohtaisesti vähän outoa palkita yritys, joka valmistaa tuotteita, joita pitää parantaa, jotta ne olisivat terveellisempiå? Palkinto osuisi paremmin osoitteeseen, jos se annettaisiin sellaiselle, joka on alusta asti tuottanut terveellistä ruokaa. (Vrt. Halpa-Halli, jonka linja on ollut käsittääkseni koko toiminnan ajan se, että kieltäydytään alkoholin ja tupakan myynnistä.)

  9. 60000 kiloa vähemmän vuodessa on 11 grammaa per suomalainen noin suurinpiirtein (eli 30 milligrammaa päivässä).

  10. Hei!
    eksyin vahingossa tänne, ja pakkohan se on jotain ilmaista itsekin. Mielestäni THL on oikeilla jäljillä. Kun iso yritys, kuten HK on, tekee jotain kansanterveyden parantamiseksi – esim. vähentää suolaa ja kovaa rasvaa tuotteissaan on tällä valtava merkitys kansanterveydelle. Tein itse töitä toiselle alan yritykselle, ja muistaakseni päivittäin lihavalmisteita lähti markkinoille baltiarallaa miljoona kiloa.

    Nyt kysyisin millä yksittäisellä kampanjalla tai omalla hyvällä neuvollanne saatte meille valtaväsetön tallaajille vastaavaa aikaiseksi?

    No nyt huomasin Puskan jo kommentoineen, mutta menköön nyt…

    T: Tare

    • Tare, kirjoituksessani ensisijaisesti kritisoin sitä, että tämä iso elintarvikeyritys on saanut huomautuksia harhaanjohtavasta markkinoinnistaan. Mielestäni näin toimivat yritykset eivät ansaitsisi tämän tason palkintoja, vaikka tuotteissa olisikin tehty hyviä muutoksia.

  11. Tietääkseni tuo Halpa-Hallin linjaus etteivät myy tupakkaa ja olutta ei tule mistään kansanterveydellisistä syistä, vaan siksi että omistajansa ovat kovan linjan uskovaisia. Hieman omituista siis palkita tällaisia tahoja jostain mihin he eivät ole missään vaiheessa tietoisesti pyrkineet, ainoastaan noudattaneet tiukkaa uskoaan siitä mikä on moraalisesti sopivaa myytävää ja mikä ei.