Pauligilla on menossa myynninedistämiskampanja: ”Saat itsellesi tyylikkään, käsintehdyn pannunalusen (arvo 16 €), kun keräät Juhla Mokka -paketeista 10 tarraa ja lähetät ne meille 30.11.2005 mennessä.” Vastaavaa kampanjaa vetää myös HK Ruokatalo: ”Lähetä 5 kpl HK leikkelepakkausten yläreunoja 30.11. mennessä ja saat Fiskars Function -aterinsetin (arvo n. 7 €)”.
Jotenkin luulisin, että tällaiset kampanjat vetoavat juuri niihin, jotka ovat tarkkoja siitä, mihin rahat menevät, ja todennäköisesti jo muutenkin ostavat kyseistä tuotetta. Koska itse en kuitenkaan saisi käytettyä tuollaista kahvimäärää edes vuodessa ja ostan Reilua kauppaa, niin en kuulu Pauligin kohderyhmään.
Kampanjaan osallistuminen vaatii tietysti muistamista. Voin kuvitella, että jossakin taloudessa vaimo hermostuu, kun mies on heittänyt tyhjän makkarapaketin roskiin, vaikka vaimo on nimenomaan kertonut, että ne pitää säästää keräilyä varten.
Mielenkiintoista olisi nähdäkampanjoiden vaikutus tuotteiden myyntilukuihin ja saada kuulla, kuinka monta lahjaa lunastettiin. Varmasti moni saattaa ostaa paketin tai pari ylimääräistä sen vuoksi, että saisi ”merkkikiintiön” täyteen. Toisaalta lienee hyvin mahdollista, että moni aloittaa innokkaana alussa keräämään kahvipaketin tarroja, mutta sitten asia unohtuu ja jonkun toisen kahvimerkin tarjouskampanja saakin ostamaan sitä.
Tällaisissa kampanjoissa lahjan arvon on jo oltava jonkinmoinen, jotta kuluttaja vaivautuu touhuun osallistumaan. Käsintehty pannunalusta ei itseäni suuresti houkuttele, mutta luulisi sen kohderyhmälle kelpaavan: moni varmasti sitten esimerkiksi antaa sen lahjana eteenpäin.
Fiskarsin haarukka ja veitsi -setti ei palkkiona uskollisesta tuotteiden ostelusta ole kovin onnistunut. Jos ei omista kyseistä aterinsarjaa, niin tuntuu hieman turhalta saada yksi veitsi ja yksi haarukka. Ja niitähän ei voi antaa edes lahjana!
Toisaalta HK:n kampanjassa kerättävien tuotteiden määrä on niin pieni, että se kertyisi meidänkin pienessä taloudessa ilman suunnittelua. Kynnykseksi nousee se, viitsiikö niitä paketin palasia kerätä ja sitten postittaa, kun siinä joutuu sitten kuitenkin maksamaan postimaksun. Haarukka ja veitsi -setti ei vain houkuttele tarpeeksi.
Näkymätön tyttö
Minä ostin viime vuonna noin viisi pakettia leipää jonka tyyppistä olisin muutenkin ostanut ja sain Marimekon tyynyliinan. Nyt sama leipää tarjoaa jollain viidelläkymmenellä merkillä pussilakanaa. Se tuntuu liian suurelta määrältä, varsinkin yhden hengen taloudessa. Kauhistuttaakin ajatuskin siitä että ne kaikki leivät olisi syötäväkin (yksi leipä riittää melkein viikoksi).
Yleensä tuollaiset kampanjat eivät kyllä houkuttele.
marinadi
Huh, viisikymmentä pakkausta leipää on jo aika paljon! Mutta kai se jossain lapsiperheessä saadaan kasaan, jos vielä onnistutaan vaikka tutuilta keräämään muutama lisämerkki.