Pirkka pohti Digikossaan televisiomainonnan tulevaisuuden mahdollista muutosta ja totesi, että ”hyvä ja relevantti mainonta ei ole kuolemassa, epärelevantin ja häiritsevän mainonnan tulevaisuus ei ole kuitenkaan kovin valoisa”.
Toivottavasti näin käy. Tosin minähän kulutan mainontaa mielelläni, jopa sitä vähän huonompaakin. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, etten malta laittaa oveeni ”Ei mainoksia, kiitos” -lappua, vaan otan vastaan sen kaiken ilmaismateriaalin, mitä postiluukusta tungetaan. Tietysti minua ärsyttää viedä turhaa paperia keräykseen ja omatunto hieman kolistelee siitä, miten epäekologista paperiläjien tuominen kotiini on.
Mutta kun minusta on kivaa vilkaista mainoksia! Tosin toivon, että tälläkin saralla tilanne etenisi siihen, että voisin hieman vaikuttaa siihen, mitä minulle tuodaan. En kuitenkaan edes vilkaise esimerkiksi asuntoilmoituksia.
Minulle sopisi hyvin tuollainen Pirkan esittelemä hakusanamainonta. Koen kuitenkin mainokset merkittäväksi informaatiolähteeksi ja esimerkiksi hintatietoisuuteni ylläpitäjäksi, ja mikäs sen parempaa, jos voisin vielä valita mainoksia aihealueen mukaan riippumatta siitä, tulevatko ne kotiini kannettuna, nettisivujen mukana vai televisioruudun kautta.
Mutta mikäköhän siinä on, että erityisesti moni vanhemman sukupolven ihminen sanoo, miten turhia mainokset ovat. Sitten samat ihmiset kuitenkin voivat kahvipöytäkeskustelussa naureskella jollekin hyvälle mainokselle. Veikkaanpa, että tämän lisäksi aika moni arvostaa myös sitä, että aamun sanomalehdessä on paikallisten yritysten ilmoituksia. Mutta silti he vain inttävät, että kaikki mainonta on huonoa ja ärsyttävää.
Pirkka
Näin entisenä ja nykyisenäkin mainospellenä on hyvä tietenkin kritisoida omaa alaansa… Mutta relevanttia mainontaa tarvitaan.
Itseäni ärsyttää mainonnassa se käsittämätön brändimainontasaasta, joka ei edes yritä kertoa itse tuotteesta mitään.
Ne kaikki käsittömän kalliit televisiofilmit, jotka yrittävät ainoastaan liittää tuotteen tai palvelun johonkin elämäntapaan tai tunnelmaan, ilman mitään informaatioarvoa.
Käyväthän ne toki viihteestä, mutta siihen niiden hyöty loppuukin.
Relevanttia mainontaa olisin sen sijaan valmis vastaanottamaan. Tällä hetkellä haluaisin saada vaikkapa kodin sisustustarjoukset ja -vinkit suoraan koneelleni.
On suunnattoman jännä katsoa, mihin suuntaan mainonta tulee kehittymään. Näyttää nimittäin siltä, että ihmiset pitävät brändeistä, mutta eivät kauheasti brändimainonnasta.
marinadi
Joo, ehdottomasti pitäisi saada relevanttia, omia tarpeita vastavaa mainontaa. Se turha ”mainoshöttö” ärsyttää, mutta hyvän, itselleen informatiivisen mainonnan parissa on valmis käyttämään omaa aikaa ihan mielellään.
Ja mainonnan kehityssuuntia jään minäkin mielenkiinnolla odottamaan!