”Paskan myivät, mutta palvelevat niin hyvin, että saavat anteeksi”, toteaa Virkanainen kirjoittaessaan saamastaan palvelusta.
Suomalainen palvelu ja sen taso puhututtaa aina. Silti yritykset eivät vieläkään ole tuntuneet ymmärtävän, miten suuri merkitys on hyvällä palvelulla. Vaikeampi vain on määritellä, mitä se hyvä palvelu itse asiassa on, sillä se omatkin odotukseni palvelulle vaihtelevat suurin piirtein myyjän, kaupan, tarvittavan tuotteen (tai palvelun) sekä mielialan mukaan.
Päivittäistavarakaupassa ei odota järin suurta palvelua. Sen sijaan erikoisliikkeessä, ravintoloissa tai esimerkiksi kampaajalla palvelun merkitys korostuu. Silloin haluan, että myyjä kuuntelee toiveeni ja vastaa niihin asiallisesti.
Toisaalta joskus olen esimerkiksi pienestä vaateputiikista lähtenyt kiusaantuneena tuputtavan myyjän vuoksi. Jos sanon, että olen katselemassa, niin en todellakaan halua, että myyjä väen väkisin yrittää kaupata minulle jotakin kolttua.
Olen itsekin ollut kesätöissä siellä tiskin toisella puolella. Muistelen, että näissä muutamissa yrityksissä vain ravintolassa erityisen muistutettiin hyvästä palvelusta ja sen merkityksestä. Parissa muussa vähittäismyyntiä harjoittavassa firmassa taas panostettiin kyllä esimerkiksi kassajärjestelmän opettamiseen, mutta kukaan ei parikymppiselle tytölle sanonut, että hymyllä ja anteeksipyynnöllä voi korvata sitä mielipahaa, jota kiireinen asiakas kokee joutuessaan odottelemaan kassaneidin harjoitteluvaiheessa.
Toisilta ihmisiltä hyvän palvelun tarjoaminen sujuu luonnostaan, toiset eivät sitä opi koskaan. Olen valmis palkitsemaan hyvästä palvelusta palaamalla liikkeeseen uudelleen ja toisaalta saatan myös kertoa siitä muillekin. Todella huonosta palvelusta tilitän ihan varmasti tuttaville, ja jos vain suinkin vaihtoehtoja löytyy, niin en kyseiselle myyjälle enää ropojani kanna.
Jari
Pakko oikein mainita saamastamme asiallisesta palvelusta, mistä jäi erikoisen hyvä mieli.
Käydessämme jouluostoksilla Jumbon Emotions-kosmetiikkakaupassa ja juuri sisään päästyämme takavasemmalta hyökkää myyjä, vaikka emme yhtään odotelleet niin tapahtuvat. Kaupassa oli paljon muitakin asiakkaita, mutta hän katsoi asiakseen palvella meitä. Ja sattumoisin olikin paljon kysymyksiä ja niihin saimme vastauksen kuin kosmetiikkakaupan hyllyltä. Erinomaista.
Toisaalta ne tuotteet (lue: hinnat) eivät ihan ole sitä tarjoustalo-meininkiä…
Mari
Itsekin olen joskus Emotionsissa käynyt ja saanut hyvää palvelua. Ja kuten kirjoitit, niin kyllähän se näkyy hinnoissakin… Mutta eipä tule sellaisia virheostoksia kuin toisinaan Tarjoustalossa!