S-Marketissa silmiini sattui läjä kahvipurkkeja. Läjän vieressä oli kyltti, jossa kerrottiin kyseessä olevan HOK-Elannon 100-vuotisvuoden ilmaislahja jäsenilleen eli S-etukortin omaaville henkilöille. Purnukan saamiseksi tulisi kassalla näyttää sekä kyseinen etukortti että Yhteishyvä-lehdestä leikelty kuponki.

Kassalla sitten vanhempi mieshenkilö yritti saada purkkia mukaansa.
”On minulla tämä kortti”, mies intti.
”Niin, mutta kun pitäisi olla se kuponkikin”, myyjä selitti.
”No olkoon sitten”, mies tuhahti ja jätti purkin kassalle.

Montakohan vastaava tapausta kampanjan aikana ehtii syntyä? Sitä kuponkiakaan kun ei ollut mitenkään helppo löytää Yhteishyvän sivuilta. Ihmettelen, miksei sitä voitu lähettää asiakkaille esimerkiksi bonuslaskelman mukana, jolloin se olisi todennäköisemmin havaittu.

Ymmärrän kyllä, että jokin tuollainen kuponki tarvitaan kortin lisäksi, mutta ehkä asia olisi voitu hoitaa paremminkin. Tai sitten antaa lahjaksi jotain sellaista, joka olisi voitu ojentaa esimerkiksi kassalla tai peräti lähettää suoraan kotiin.

Oman juttunsa paikka olisi tietysti sekin, miten HOK-Elannon asema pääkaupunkiseudulla alkaa olla jo melkein pelottavan vahva. Kuluttajan kannalta tietty kilpailu on hyvästä, mutta nyt kyseinen ketju on onnistunut saamaan vankan jalansijan niin vähittäiskaupasta kuin ravintoloista. Sinällään tietysti mukavaa, että vihreää korttia vilauttelemalla saa näennäisiä alennuksia erilaisista asioista oluttuopeista alkaen.

Lisäys 14.12.: Päivän Kauppalehden kolumnissa Veijo Sahiluoma spekuloi S-ryhmän asemaa osittain samansuuntaisesti kuin minä: ”– alkaako S-ryhmä jossain vaiheessa olla uhka markkinataloudelle. Sen yritystoiminta kattaa jo nyt harvinaisen laajan alueen. Keskittämällä voimavaransa yhdelle toimialalle tai markkina-alueelle S-ryhmä on ylivoimainen kilpailija nimenomaan rajallisilla voimavaroilla toimiville yrittäjille –.”

”Varmaa kuitenkin on, että S-ryhmän resurssit ja yhteiskuntasuhteet olivat ja ovat riittävät vähittäiskauppaverkoston voimakkaaseen laajentamiseen, mahdolliseen hintamanipulaatioon, jopa epäterveeseen hinnoitteluun ja suurimpiin ostopalautuksiin –.”