Kuluttajavirasto muistutti tänään alennusmyyntien alkamisen kunniaksi, että aletavaroihin pätevät samat palautusoikeudet kuin muihinkin tuotteisiin. Siis automaattisesti palautusoikeutta ei ole, jos tuote on virheetön, mutta viallisen tuotteen saa aina palauttaa, olipa sen hinta mikä hyvänsä.

Tiedotteessa huomautetaan myös, ettei esimerkiksi kuitin puuttuminen anna kaupalle oikeutta kieltäytyä viallisen tavaran vaihdosta tai muusta korvaamisesta.

Kauppojen kuittipaperitkin ovat tunnetusti sellaisia, että vaikka kuitin säilyttäisi, niin suurella todennäköisyydellä teksti on lukukelvotonta jo varsin nopeasti. Kuulemani mukaan osa kaupoista on ryhtynyt automaattisesti kopioimaan kuitteja, jotta asiakkaalle jää vakuuttavampi dokumentti ostoksestaan. Tämä on tietysti hyvää palvelua. Ja toki on kauppoja, joista saatu kuitti on automaattisesti jotain muuta kuin sitä tavallista lämpöpaperia (ainakin Verkkokauppa.comista muistini mukaan sai ”tavallisen” A4:n kuittina).

Itse olen myös palautustarpeessa käyttänyt kuittina verkkopankista tulostamaani tiliotetta. Koska maksan lähes aina kaikki kymmentä euroa suuremmat ostokset pankkikortilla, jää myös mahdollisista takuuseen kuuluvista tavaroista ostotallenne tiliotteeseen, eli ainakin tieto siitä, millä summalla ja milloin olen kyseisestä liikkeestä tehnyt hankinnan.

Ja muistutuksena vielä kuluttajasuojalain kuuden kuukauden virheolettama:
”Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän. Virheen oletetaan olleen tavarassa jo sen luovutushetkellä, normaalikaupankäynnissä kaupanteossa. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä, on siis nyt myyjällä. —
Lähtökohta on, että kuuden kuukauden sääntö on voimassa kaikkien kulutustavaroiden kaupassa joitakin poikkeuksia – kuten elintarvikkeet – lukuun ottamatta. Myös vaatteet ja kengät kuuluvat säännön piiriin.”