Tällä viikolla ryhmäkanne nousi taas keskusteluun, kun asiaa pohtinut työryhmä päätti esityksessään puoltaa sitä. Kyse olisi siis siitä, että ”ryhmäkanteella saatetaan vireille oikeudenkäynti, jossa käsitellään keskitetysti vaatimuksia, joita henkilöjoukolla on samasta perusteesta johtuen. — Ryhmäkanne soveltuu periaatteessa erityisesti sellaisten vaatimusten käsittelyyn, joissa yksittäin ajettuna oikeudenkäynnin kustannukset olisivat epäsuhteessa kysymyksessä olevaan vaatimukseen nähden.” (Ryhmäkanne.fi)

Käytännössä tällaisia tilanteita voisivat olla esimerkiksi tehdas, jonka myrkkyvuodosta aiheutuisi merkittävää haittaa lähialueen ihmisille tai tilanne, jossa elintarvikefirmalta jäisi tuotteesta pois maininta jostakin allergiaa aiheuttavasta ainesosasta, ja tuotteesta aiheutuisi sairastapauksia allergikoille.

Kuluttajavirasto ajaa voimakkaasti ryhmäkannetta. Luonnollisesti Elinkeinoelämän keskusliitto EK vastustaa sitä. Myös tämän päivän Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa uskotaan, että ryhmäkannetta parempi olisi kuluttaja-asiamiehen kautta hoidettava ryhmävalitus, jota mietinnöissä on vaihtoehtona väläytelty.

Olen kallistumassa EK:n ja Hesarin kannalle, eli en pidä ryhmäkannetta Suomessa välttämättömänä. Yhtenä syynä mielipiteeseeni on se, että aidosti uskon siihen, että myös netin kehittymisen myötä se kuluttajien valta kasvaa joka tapauksessa. Ruotsissa ryhmäkanteita on ilmeisesti tämän mahdollisuuden olemassa olon aikana (vuoden 2003 alusta) nostettu muutamia, joten suurta merkitystä asialla ei käytännön tasolla ole ollut.

Kaikenlainen ”turha” lainsäädäntö on aina ongelmallista. Olen myös Überkuulin kanssa samaa mieltä siitä, miten särkylääkkeiden myynnin rajoittaminen pariin pakkaukseen kerralla on lähinnä surkuhupaisaa.

Eri osa-alueiden kuluttajablogeja putkahtelee lisää: LadyKiller innostui perustamaan kaipaamani Kenkäblogin ja lisäksi Blogilistalle on ilmestynyt Einestaivas, joka lupaa arvioida elintarvikemaailman valmisteita. Tomi arvioi mainiosti omaa kulutuskäyttäytymistään Kestämätöntä kulutusta -blogissa.

Koska tämän blogin suosion ja näkyvyyden kasvun myötä paineet entistä paremman kulutusblogin pitämiseen ovat kasvaneet, niin muutoksia on tännekin luvassa lähitulevaisuudessa.