Kodinelektroniikan ostaminen on vaikea tehtävä. Mainosten teknokapulakieli lyhenteineen ja teknisine termeineen on masentavaa luettavaa. Valmistajilla ja kauppiailla tuntuu olevan vallalla se vahva käsitys että tietokoneet, kännykät, televisiot ja vastaavat ostaa se 5% kuluttajista, joka ymmärtää mainosten kielen ja on lisäksi valmis ylläpitämään teknistä ymmärrystään alati vinhempaa vauhtia uusiutuvan teknologian pyörteessä.
Onneksi ainakin yksi kodinelektroniikkaketju on tajunnut mainostensa ja keskimääräisen kuluttajan tietotason välisen suuren kuilun. ONOFF-ketjun viikkotarjousläpyskää selatessani huomasin jotain merkillistä. Sivuilla oli tuotemainosten lomassa teknisten termien selityslaatikoita ja osto-oppaita: Mitä tarkoittaa ”HD Ready”; Mitä tarkoittavat ”kontrasti” ja ”resoluutio”; Milloin ostaa plasma- ja milloin LCD-taulutelevisio; Millainen digiboksi kannattaa hankkia, jne.
ONOFF on uhrannut selkeää mainostilaa kuluttajien opastamiselle ja ehkä siellä ajatellaan hieman pitemmän kaavan kautta. Jos ne teknologiasta vähän vähemmän hahmottavat uskaltaisivat näin myös sinne kauppaan astua.
Linjakohinaa
Tuo on kertakaikkiaan hyvä, että ketjut ovat lisänneet mainoksiinsa myös termien selityksiä. Vastaaviin selityslaatikoihin olen törmännyt Tekniset- tai Expert-ketjujen mainoksissa, mutten nyt muista että kummassa. Valitettavaa tuossa asiassa on kuitenkin se, että selitykset ovat usein varsin ympäripyöreitä. Varsinkin tuo ”HD Ready”-merkintä ja sen selitys on usein jopa harhaanjohtava.
Tuntuu että tuo merkintä on päätynyt jokaiseen taulutelkkariin ominaisuuksista riippumatta, sillä useimmiten tuolla merkinnällä myydään esim. 1366×768 resoluution telkkuja. Euroopan teräväpiirtostandardi on vielä päättämättä, mutta vaihtoehdot ovat joko 720p (1280×720) tai 1080i (1920×1080) ja koska suuri osa nykyään myytävistä telkkareista ei ole kumpaakaan, niin tuloksena on heikentynyt kuvanlaatu kun teräväpiirtotekniikkaan sitten joskus siirrytään. Silloin lähetyksen kuva joudutaan sovittamaan tuohon telkkarin tarkkuuteen joko suurentamalla tai pienentämällä kuvaa ja jälki on jokseenkin samaa kuin jos käyttää litteää näyttöä jollain toisella tarkkuudella kuin mikä näytön optimitarkkuus on.
Mielestäni siis varsin harhaanjohtavaa markkinointia.
Sami O
Jep, huomasin Tekniset-liitteessä samaa opetusta.
HD Readystä: Liikkeiden on varmasti helppoa myydä HD Readyllä mielikuvaa viimeistä huutoa olevasta tv:stä. Noita mainoksia kuin selaa niin HD Ready-tv:t ovat framilla ja isolla. Muut seuraavat jäjempänä ja ovat pienemmällä.
kervå
Kirjoitin Skrubuun:
”Niin. HDTV-koelähetyksiä tehtiin Euroopassa vuonna 1988. Miettikää sitä. Kahdessakymmenessä vuodessa eivät saa sovituksi lopullista standardia. Huhhuh.
Ja mitenkäs sitten HD-ohjelmat hoituvat tuolla digiTV:llä, kun tuo tavallinen kuvakin tulee huonosti, kun ei ole tarpeeksi dataa liikenteessä (vai pakkaavatko nyt ihan vaan varmuuden vuoksi liikaa)?
Pitänee laittaa tämä vuodatus tuonne kulutusblogiin…”