Aikaisemmin kirjoittelin sirukorttiongelmista ja toivoin, että sirukorttien maksupäätteet yleistyisivät myös kauppojen kassoilla. Eräs tuttu kertoi äskettäin maksaneensa jossakin sirukorttia käyttäen niin, että hän laittoi kortin lukijalaitteeseen sekä naputteli itse tunnusluvun lisäksi ne kaikki tiedot, jotka kassamyyjä normaalisti hoitaa (eli pankille vai luotolle, mille summalle jne.).
Hänen mukaansa toiminta ainakin ensikertalaisena oli varsin hidasta ja kankeaa, mutta uskoi, että rutiinin kehittymisen myötä maksutapahtuma nopeutuu.
Millaisia havaintoja muille on kertynyt sirukorttien käytöstä? Ovatko ne toimineet niin automaateilla kuin myymälöissä? Entä onko näitä kauppoja, joissa on kortinlukijat asiakkaiden käytettävissä, tullut vastaan? Sirumaksupäätteiden pitäisi yleistyä tänä ja ensi vuonna, joten ainakin itse olen hieman yllättynyt siitä, ettei kortinlukijaa kovin monessa paikassa ole vielä eteeni tarjottu.
pni
Parturissa piti kokeilla, mutta sirukorttimaksaminen ei toiminut. Liian vanha siru sanoivat. Johan se oli noin vuoden vanha.
Mari Koo
Sirujen eläkeikä onkin sitten huikea!
AJ
Kätevää kun itsellä ei ole edes missään kortissa sirua.
pni
Mari: Tai elinikä.
PA
Saksassa noita on käytännössä joka kaupassa, mutta huolivat vain täkäläisen EC-kortin. Joissain malleissa kortti työnnetään itse lukijaan, joissain se annetaan kassahenkilölle. Mitään muuta tietoa kuin tunnusluvun en ole joutunut syöttämään.
Brysselissä minulta pyydettiin allekirjoitusta, vaikka olin jo naputtanut koodin koneeseen. Tilanteeseen saattoi kyllä vaikuttaa sekin, etten kylliksi ymmärtänyt myyjän ranskasta, ja korttikin oli ulkomainen.
Mari Koo
PA: En tullut tutulta kysyneeksi, missä hän oli joutunut naputtelemaan itse noin paljon. Normaali käytäntö tulee varmasti Suomessakin olemaan se pelkkä tunnusluvun naputtelu.
Eko-Matti
Kuuntelin tänään erään pienen lounasravintolan omistajan kertomusta sirukorttien vaikutuksesta yrityksille: pitää hankkia uusi laite (500 euroa) ja erillinen laajakaistaliittymä, joka maksaa useamman kympin kuukaudessa. Huvittavinta tilanteessa on se, että vanha maksupääte oli jopa 2 vuotta ”vanha”, mutta se ei enää kelpaa ensi vuonna mihinkään.
johanna
Turun Hong Kongissa on käytössä tuo, että asiakas itse laittaa kortin koneeseen ja naputtaa koodin. Vähentää kuulemma korttien väärinkäyttöä, nimi on helppo väärentää, mutta tuossa tarvitaan jo koodiakin.