Eilen ilmestyneessä Kauppalehti Pressossa (B 10) Suomen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Guy Wires väittää, että kun naiset menevät ostamaan isänpäivälahjaa, he yleensä ostavat jotakin itselleenkin. Kun isät ostavat äitienpäivälahjaa, he eivät osta mitään muuta.
Olisiko yhtenä syynä esimerkiksi se, että perusmies ei varsinaisesti innostu shoppailemaan, jos hän käy hakemassa lahjan alusvaate- tai kosmetiikkaosastolla?
Itse taas koen, että esimerkiksi tavaratalossa on turha käydä vain hakemassa yksi ostos, joten samalla kertaa on luontevaa ostaa jotain itselleenkin.
Samassa Pekka Kauhasen kirjoittamassa jutussa kerrotaan, että Kaupan liitto uskoo joulumyynnin kasvavan kuusi prosenttia viime vuoteen verrattuna. Suurinta kasvua veikataan kodintekniikkaan. Urheilukaupassa panostetaan mm. murtomaahiihtoon ja sykemittareihin.
Yleisesti kalliit merkkituotteet myyvät paremmin kuin koskaan: tämä näkyy myös Alkossa, jossa shamppanjan myynti on kasvanut poikkeuksellisen paljon ja punaviineissä ostetaan aiempaa kalliimpia pulloja.