Lauantain Presso kirjoitti pikkujutun verran siitä, kuinka netin ravintola- ja hotellioppaiden suosituksiin ja haukkuihin kannattaa suhtautua varauksella. Sunday Timesin selvityksessä oli paljastunut joukko omistajia, jotka nimettöminä ja estoitta kehuivat omaa yritystään.
Useimmat netin käyttäjät varmaankin tiedostavat tämän. Kun jokaisella on vapaa pääsy kommentoimaan, niin oletettavasti mahdollisuutta myös väärinkäytetään. Uskon kuitenkin, että joukolla on voimaa, joten jos joku kehuu ravintolan taivaisiin netissä, niin pian se sieltä saadaan myös rymäytettyä maanpinnalle.
Suomessa tuotteiden ja palveluiden arvioinnin keräämistä yrittää näköjään Puskaradio. Ainakaan äkkiseltään en löytänyt tietoa siitä, kuka sivustoa ylläpitää. Toistaiseksi arvosteluja ei vielä hirveän paljon ole.
Matti
No tuohan on vaan tapa markkinoida. En näe, että siinä olisi sinällään mitään väärää. Yrittäjälle jokainen tsäänssi on mahdollisuus.
Mari Koo
No joo, onhan se toki noinkin. Mutta kyllä yrittäjänä hiukan harkitisisin, kehunko firmani jossain netissä väittäen olevani asiakas: jos totuus paljastuu, niin ei siitä ainakaan hyvää mainetta saa lisää, eikä kyllä siitäkään, että keskustelupalstalla lupailee liikoja.
Mainosta lukiessaan kuluttaja tietää, että tämän takana on firman omistaja ja suhtautuu siihen sen mukaan. Nettiarviion taas suhtautuu niin, että kai siellä nyt on oikeasti asiakas kertonut palautteen.
Sami O
parastahan olisi tietysti wikipediatyppinen arviosaitti, jossa arvio tuotteesta muodostuisi viime kädessä kollektiivisen editiontiprosessin tuloksena. vrt ShopWiki.
Matti
Wikipediasta puheenollen, se se vasta hyvä paikka mainostajalle on. Vastikään tein lyhykäisen analyysin eri tavoista hyödyntää Wikipediaa yritys/brändi/tuotemarkkinoinnissa.
Janne Saarikko
Toki netissä voi kehua itseään ja palveluitaan asiakkaana.
Netissä voi myös haukkua kilpailijoita ”asiakkaana” ja kilpailijat voivat tehdä saman sinulle.
Minä voisin olla erilainen nuori ja KEHUA kilpailijoitani netissä. Jaa olen taitanut niin joskus tehdäkin (ei kukaan teistä ole kilpailijani, teitäkin kun olen tainnut kehua;)).
Widipedia on todellakin mielenkiintoinen mahdollisuus vaikka mihin…
Mari Koo
Janne: Kehuminen on toki kivaa 🙂
Eikä kilpailevien yritysten haukkumiseenkaan tietysti edes nettiä tarvita, kuten Kervån kuvaaman lappunen kalliosta osoittaa: http://kuviatribute.blogspot.com/2006/10/kannattaa-pit-silmt-auki-kalliossa.html
Wikipedian kehitystä jäämme siis kaikki seuraamaan!
Janne Saarikko
Mari, WAU mikä lappu!
En oo ite nähnyt, mutta tuota voisi luulla vaikka nuoria asiakkaita kohtaan suunnatuksi markkinoinniksi.
Minä voisin tuolla käydä ihan vaan überkuuliusfaktorin (?) vuoksi 😉
Mari Koo
Janne: Itse asiassa minä vinkkasin Kervålle tuosta (näin lapun, mutta ei ollut kameraa mukana, joten tieto piti jakaa eteenpäin), mutta jostain syystä kommenttini postauksessa on Anonymoukseksi muuttunut.
Oletan, että kyseessä oli ihan todellinen tilanne (kyseisen liikkeen muuta meininkiä ajatellen), ei mikään markkinointitempaus, mutta jos kiinnostaa, niin voin sinulle lähettää kyseisen parturipaikan tiedot 🙂
Janne Saarikko
Mari, parempi ettet lähetä. Uteliaana kansalaisena menisin esittämään teoriani hurjasta sissimarkkinointitempauksesta.
Ja jos olisin väärässä, tilanne olisi todella nolo. Luulen, että jos tilanne on oikea, huumorintaju olisi vähissä.
Taidan jatkaa oman lähiöparturini kanssa. Ehkä hän tietää jotain tästä tapauksesta… 😉
Mari Koo
Samaisen liikkeen ikkunaan oli ilmestynyt uusi lappu: http://marinadi.saunablog.fi/marinadi.php?itemid=26234
Janne Saarikko
No voi että.
Nyt tiedän eksakt missä tuo paikka on.
Huomenna menen kysymään tuosta markkinointitempauksesta. Jos ne vielä tekis mun 6mm leikkauksen.
Täytyy luottaa siihen, ettei tällaista beibifeissiä vedetä vastapalloon… 😉
Janne Saarikko
Katutoimittajamme Kalliosta raportoi:
Sateisena perjantaipäivänä astelin rohkeasti Salon Petri Päiväniemi -nimisen liikkeen ovesta sisään. Takahuoneesta ilmestyi Petri itse.
– Moi olisko sulla aikaa leikata tää? – No on aikaa joo. Ota takki pois ja istu alas.
Siitä se sitten lähti.
Todellakin, kävin tänään hiustenleikkauksessa. Toinen ”Moi Mummot!” lappu oli otettu tänään pois.
Kysymys ei näissä lapuista ollut markkinoinnista, niinkuin aavistelin. Vaikka juttua oli ollut jopa M&M-lehdessä. Tarkoituksena oli vitsailla juoruille, koska iäkkäämmät naisihmiset olivat alkaneet pysähtelemään tuijottamaan ikkunan taakse. Vähän niinkuin Ruokala Lokki -elokuvassa.
No, kaikkea en kerro, menkää kyselemään Petriltä. Hauska tyyppi, ja tukkakin lyheni.
Päätän raporttini täältä Kalliosta tähän.
Mari Koo
Ihailtavaa toimintaa, Janne! Kai me nuoremmatkin naisihmiset siihen ikkunan taakse pysähtelimme lappujen ansiosta 🙂
Toivottavasti Petri keksii uusiakin, vaikka sitten oikeasti markkinointimielessä.
Petri Päiväniemi
no niin, en viitsi enään kommentoida kyliltä kuultuja juoruja millään tävalla. Markkinointi kikoista ei kuitenkaan ollut kysymys, vaan puolustautumisesta. Ehkä aiheesta ei sen enempää.
Mari Koo
Petri, ihan ymmärrettävä ratkaisu. Hyvät jatkot sinne!
petri
viime aikoina on ollut hiljaista lappurintamalla.on joutunut ihan tekemään töitäkin
Mari Koo
Joo, enpä ole uusia lappuja havainnut, mutta työniloa siis!