Kulutusjuhla

Autovanhukselle uusi elämä

Suomessa on läntisen Euroopan vanhin autokanta. Autot romutetaan meillä keskimäärin 18 vuoden ikäisinä. Vuosittain romutetaan yli sata tuhatta autoa, mutta Hesarin mukaan 80-90 prosenttia romuautoista päätyy murskaamoihin muuten kuin virallisten vastaanottopisteiden kautta.

Romumetallista maksetaan hyvin ja on varmasti suhteellisen helppoa keräillä autoromuja mies-traileri-yhdistelmällä ja viedä autot romutettavaksi. Näin meneteltäessä ei ole kuitenkaan takeita miten autojen öljyt, nesteet ja muut jätteet käsitellään tai miten suuri osuus autosta päätyy kierrätykseen.

Kierrätysarvoa on Suomen Autokierrätys Oy:n junailema kampanja, jolla vauhditetaan romuautojen asianmukaista kierrätystä. Kun vie autovanhuksensa johonkin kampanjasivuilla mainituista vastaanottopisteistä, saa arvosetelin, jolla saa 200€ etua käytetyn tai 500€ uuden auton hinnasta.

Kampanja on käynnissä vuoden loppuun saakka. Vielä ehtii siis tehdä vuoden hyvän teon. Eli vie se vanha pellonlaidalla tai parkkiksella kituva romusi viralliseen vastaanottopisteeseen tai kehoita naapuriasi hyvästelemään omansa samoin.

Ja älä huoli jos olet lähtemättömästi kiintynyt siihen arvokkaasti ruostuvaan ja katalysaattorittomaan seinäruusuusi, sillä romuautot voidaan uudelleenkäyttää jopa 85 prosenttisesti.

Jospa kohtaat vanhan corollasi vielä joskus vaikka lapiona tai puutarhaletkuna.

[Kierrätysarvoa & Suomen Autokierrätys]

4 Comments

  1. Varsin valitettavaa on, että uudet autot ovat järjestään rumia ja huonosti itse huollettavia, joten oma kiinnostukseni niihin on pyöreähkö nolla. Ajan itse juuri keski-ikäänsä paukahtaneella vuoden 1995 kattiautolla. Koska uudet autot maksavat maltaita ja ovat järkyttävän näköisiä ja huonosti huollettavia, vaihdan seuraavaksi vielä nykyisestä 10 vuotta vanhempaan.

    Meille joille autolla ajaminen on kuin terapiaa ja kolmannen autoilijapolven geenit painavat meitä pakonomaisesti aina välillä maantielle ajamaan huvin vuoksi, on suoranaista helvettiä yrittää tunkea jotain naisille suunnattuja ekokopperoita huonoilla ajo-ominaisuuksilla ja herrantertun tietokoneilla käyttöön. Ei se vaan toimi, tulee vihaiseksi tuommoisista uusista pumpulipeppujen nojatuoliautoista.

  2. matti: Suomessa on tuon Autokierrätys Oy:n mukaan vielä noin 700 000 autoa, joissa ei ole katalysaattoria. Tuo luku ja esim. vieraiu Intiassa, jossa katalysaattoreista ei ole kuultukaan sai ainakin minut tiedostamaan jotakin.

    Toisaalta olen kyllä samaa mieltä, nykyautot ova kammottavan tylsän näköisiä möhkäleitä.

  3. Tjoo korjaanpa siis sen verran, että minulla ei ole yhtikäs mitään vähäpäästöisiä autoja vastaan, päinvastoin! Itse tässä taannoin harkitsin oman autoni muuntamista noin 500e asennuksineen maksavalla laitteistolla kaasukäyttöiseksi. Ajamisen hinta laskisi hieman, päästöt vähenisivät erittäin oleellisesti, eikä tuo investointina ole vanhaankaan autoon paha.

    Mutta sitten kuvaan astuu Suomen valtio ja päättävät elimet. Tuollaista muunnossarjaa EI saa itse asentaa. Itseasiassa sitä ei saa asentaa kukaan muu kuin valtuutettu muunnossarjan asentaja. Joita ei Suomessa ole muuten yhtään. Myöskin mikäli autoni muutettaisiin kaasu+bensa-hybridiksi, olisi muutos rinnastettavissa moottorinvaihtoon, joka taas tarkoittaa kalliita muutoskatsastusoperaatioita.

    Naapurimaassa Venäjällä näitä sarjoja lätkitään Ladoihin omistajien itsensä toimesta ilman ainakaan isompia henkilövahinkoja ja katastrofeja. Onneksi Suomi on edistyksellinen valtio biopolttoaineiden ja vähäpäästöisten autojen osalta, eikä meillä sallita tuommoista omatoimisuutta! Pois se täältä, ettäkö joku tekisi itse asialle jotain. Ja noin halvalla! Kuka sitten maksaisi autoverot niistä uusista liki 40.000 euron hybridiautoista?

    On se NIIN väärin.

  4. tuon tapauksesi soisi johtavan esimerkkinä suurempaankin älämölöön, tuntuu siltä että Suomi on auttamattomasti jäljessä vaihtoehtoisten polttoaineiden suhteen. Siinä missä muilla mailla eko on automessujen kantavia vakioteemoja, ja sekä malleja että jakeluinfraa alkaa olemaan, niin täällä vain jaaritellaan.