Kuluttajavalituslautakunta käsitteli viime vuonna ennätysmäärän valituksia, yli 4 000 kappaletta (HS 4.1., A 13).

Eniten valitettiin tuttuun tapaan asunto- ja kiinteistökaupoista sekä autoista, kolmantena tulivat rakentamiseen ja remontteihin liittyvät asiat. Autojen kohdalla on aiemmin valitettu erityisesti käytettyjen autojen vioista, mutta nyt valitusten määrä uusista autoista on kasvanut: erityisesti sähköviat rassaavat uusien nelipyöräisten ostajia.

Myös elektroniikkaan liittyvien valitusten määrä kasvoi.

Vakuutusten ja puhelinpalveluiden kohdalla valituksia tehtiin edellistä vuotta vähemmän.

Kuluttajat osaavat siis valittaa virallisiin väyliä pitkin. Mutta ikävää on se, että joudutaan yhä useammin menemään tätä kautta: perusperiaatehan on, että myyjä ja ostaja pystyisivät sopimaan asioista ilman tätä aikaavievää ja hankalaa reittiä.

Kuluttajavirasto neuvoo kattavasti, kuinka tulisi toimia, jos tekee mieli valittaa.