Kulutusjuhla

Hyvä palvelu on taitolaji

Listalla tänään vaatii ravintoloihin vanhanaikaista, oikeaa palvelua: ”Se, että tarjoilija valvoo ruokailutilaa, ja on valmis milloin tahansa liikkumaan juuri meidän pöytäämme, tuomaan sitä uupuvaa suolaa (miksei sitäkään ole pöydissä?), kysymään saako olla muuta ja ylipäätänsä edes hymyilemään. Ja tietenkin valvomaan milloin seurue on lopettanut, ja tulemaan heti paikalle kysymään saisko olla lasku, ja ottakaa kahvia ja saisiko olla jälkiruokalista.” (Mari Koo)

4 Comments

  1. Tai sitten ravintolat voisivat ottaa mallia Pancho Villasta, jossa pöytiin on tuotu pieni nappilaatikko, josta paikalle saa tilattua joko tarjoilijan tai laskun. Mielestäni varsin nerokasta, eikä tuota ravintolalle ylimääräistä palkkakulunkia siitä, että seisotetaan jotain virnistelijää ruokailutilan nurkassa jatkuvasti.

  2. Oho! Mistä Panco Villasta tuommoinen löytyy?

  3. Toki, nappikin voi olla hyvä. Siltikin olen sitä mieltä että sen palvelualan ammattilaisen pitäisi jo osata tunnistaa asiakkailla ilmeen joka kertoo että kaipaa jotain. Ei se ole vaikeaa: (Suomessa) tämä asiakas pälyilee turhautuneen näköisenä ympärilleen. Osa maksamastasi hinnasta kun on korvaus tästä palvelusta.

    Aivan liian usein tuntuu siltä että ravintola- tai muu palveluhenkilökunta on työpaikallaan ainoastaan töissä.

  4. Lempäälän Ideaparkin Pancho Villassa törmäsin tuohon nappisysteemiin. Semmoinen nyrkinkokoinen mutikka oli pöydällä, jossa kaksi pientä nappulaa. Lisäksi oli lappu, että järjestelmä on vielä koekäytössä. Etenkin Ideaparkin Pancho Villan kaltaisessa pohjaratkaisultaan monimutkaisessa ravintolassa tuo on aivan voittamaton systeemi, sillä tiskiltä tai muualtakaan ravintolasta ei kerralla näe kaikkia pöytiä, jotka ovat jossain nurkan takana pimennossa.