Applen toi iPhonen jenkkimarkkinoille ensin 599 dollarin hintaan, mutta kahden kuukauden kuluttua hinta tipahti 399 dollariin. Tämä hermostutti ne, jotka olivat ehtineet ostaa puhelimen ensimmäisessä aallossa. Apple sai runsaasti yhteydenottoja kiukustuneilta, ja tämä sai Applessa aikaan pääjohtaja Steve Jobsin avoimen kirjeen kuluttajille.
Jobs lupaa kirjeessään, että 599 dollarilla puhelimen ostaneet saavat sadan dollarin hyvityksen eli mahdollisuuden ostaa kyseisellä summalla haluamaansa Applen kaupoista.
Ryhdikästä toimintaa yritykseltä: tietysti tämäkin taas poikii runsain mitoin julkisuutta, mutta suotakoon se taas Applelle näin hyvästä toiminnasta. Ja kun satasen hyvitys käytetään firman omiin tuotteisiin, niin menetys on Applelle selvästi vähemmän kuin sata dollaria/kuluttaja. Itse asiassa voi poikia jopa yllättävää lisämyyntiä.
(Tietolähteenäni toimi Suvikon ja Erkan Jaiku-keskustelu, kiitos sinne!)
Just Sopivasti
Yllättävää, tai jopa äärimmäisen suunniteltua.
Zepa
Joo, hirveän humaania jne. Mä olen kylläkin luullut, että on PIKKASEN enemmän aikuisen ihmisen omalla vastuulla se, jos on vastustamaton hinku rynnätä ostamaan uusi lelu heti kun se saapuu markkinoille. Mutta ehkä tossa sitten jokin järki on. Ainakin puhetta riittää taas.
Sami O
…ja sinne Apple Storeen kun lahjakortti kädessään singahtaa, ei voi olla ostamatta vielä jotain ns. heräteostoksia
Mari Koo
Justin, mahdollisesti hyvinkin suunniteltua.
Zepa: Niinpä, markkinointia ja imagon hellimistä myös. Mutta mikä jottei useampikin yritys saisi tehdä moisia tempauksia.
Sami O: Eiköhän se hra Jobs alaisineen laskelmoinut juuri näin 🙂
Zepander
Vähän tähän tapaan oli tarkoitus sanoo…
http://uberkuul.wordpress.com/2007/09/10/totta-9/