Uskollisuus omalle pankille on vähentynyt samaan aikaan, kun tyytyväisyys pankkia kohtaan on noussut, kertoo Talouselämän artikkeli. Tulokset ovat peräisin EPSI Ratingin tuoreesta pankkiasiakkaiden tyytyväisyyttä ja uskollisuutta kartoittaneessa tutkimuksessa.
Suuria pankkeja tulos ei juuri imartele:
”Pankin suuruus ja asiakastyytyväisyys näyttävät olevan kääntäen verrannolliset. Mitä pienempi pankki, sitä tyytyväisempiä asiakkaat ovat.”
Vaikka yhä useampi sanoo harkitsevansa pankin vaihtoa, niin todellisuudessa kovin moni ei sitä helposti tee. Toisaalta kilpailuttamisesta on tullut jo varsin arkista esimerkiksi netinkäytön myötä:
”Asiakasuskollisuuden heikentymiseen voi olla syynä yksinkertaisesti se, että asiakkaat ovat oppineet pyytämään tarjouksia muilta pankeilta ja ovat huomanneet, että ei ole pakko maksaa palvelusta sitä, mitä vakituinen pankki pyytää.”