Kulutusjuhla

Talvisten teiden rengasvalintoja

DigiToday uutisoi tänään, että vertaa.fi -palvelussa on tänä vuonna ahkerasti verrattu talvirenkaita.

”Nastarenkaita etsitään nyt internetistä lähes kaksi kertaa niin paljon kuin kitkarenkaita. Nastarengas on suomalaisten kuluttajien suosikki, sillä sitä pidetään kotimaisissa olosuhteissa turvallisempana, Vertaa.fi:n tiedotteessa arvellaan.”

Vaikka itse en omista autoa enkä talvirenkaistakaan tästä syystä ole kiinnostunut, niin silmiin sattui jokin aika sitten yksi lähde tämän vuoden rengasvertailuun eli ruotsalaisen Göteborgs Postenin sivuilla oleva artikkeli. Testissä on verrattu 26 rengasmerkkiä, niin kitka- kuin nastarenkaita. Jutun mukaan renkaiden välillä oli melkoisia eroja, ja testin huonoin, Nexen Winguard 231, arvioitiin todella huonoksi.

Jutussa muistutetaan, ettei ole yhtä parasta rengasvaihtoehtoa kaikille, vaan valintaan vaikuttaa esimerkiksi se, missä ajaa ja miten paljon.

Testin tulosten yhteenveto:

Viisi parasta kitkarengasta
1. Continental ContiWinter Contact TS810
2. Pirellis Sottozero Winter 210
3. Nokian Hakkapeliitta RSi
4. GoodYear Ultra Grip Performance
4. Michelin Primacy Alpin.

Viisi huonointa kitkarengasta:
1. Kumho Ice Power KW21
1. Fulda Kristall Supremo
3. Michelin X-ice
4. Fulda Kristall Montero 2
5. Vredestein Nord-Trac

Viisi parasta nastarengasta:
1. Continental ContiWinter Viking 2
2. Gislaved Nord Frost 5
3. Nokian Hakkapeliitta 5
4. Bridgestone Noranza 2
5. Vredestein Icetrac

Viisi huonointa nastarengasta:
1. Nexen Winguard 231
2. Hankook Winter iPike
3. GoodYear Ultra Grip Extreme
4. Pirelli Carving Edge
5. Michelin X-ice North
5. Fulda Kristall Ice

3 Comments

  1. Lisäksi kannattaa muistaa että rengastestit ovat melkolailla henkimaailman juttuja ja tulos riippuu hyvin paljon myös rengaskoosta jne. Joku suomalainen autolehti testasikin uudehkossa numerossaan kuulemma samaa rengasta eri kokoisina ja eroja tuli kuulemma ihan kiitettävästi.

    Itse ostin autoon viime syksynä nuo Michelin X-Ice North -renkaat, jotka olivat joko kärkiluokkaa tai ainakin keskitason yläpuolella niissä testeissä joita itse renkaita valitessa luin ja tuon viitatun ruotsalaistestin mukaan ne ovatkin jaetulla jumbosijalla.

    Eli todellakin, kukin niillä jotka tuntuvat itselle sopivilta jne. – Testeistä ei juurikaan ole apua ellei niitä ole tehty samalla rengaskoolla ja ominaisuuksiltaan vastaavalla autolla kuin mihin renkaita ollaan hankkimassa.

  2. Juu todellakin rengasvalintaan liittyy monta monituista asiaa. Halpamerkeistä kannattaa periaatteessa pysyä erossa. Itse olin niin lähellä sinne henkimaailmaan siirtymistä aikoinaan kun ajoin yhden talven Eco Turbo -merkkisillä nastarenkailla. Kaistanvaihto poikittain muutama metri ennen rekan nokkaa oli kokemus jonka ansiosta hymyissä suin tyhjensin lompakkoni rengasverstaan tiskiin ja vaihdoin Michelinin renkaisiin. Talviajaminen muuttui totaalisesti – ajo-ominaisuudet paranivat liukkaalla moninkertaiseksi entiseen.

    Nykyään en aja talvella omalla autollani lainkaan, joten talvirenkaiden valintaan ei ole ollut aihetta, mutta kyllä nuo testitulokset antavat hyvää osviittaa siitä, mihin rahansa kannattaa sijoittaa. Nyt kuitenkin maksetaan suoraan turvallisuudesta. Kalliita turvatyynyjäkin tarvitaan vain onnettomuudessa, mutta hyvillä renkailla estetään moisten tilanteiden syntyminen heti alkuunsa!

    Muistakaa jättää kunnon turvaväli edessä ajavaan etenkin jos olette kiristelleen kukkaronnyörejä rengaskaupassa. Edessä ajava saattaa liukkaalla pysähtyä yllättäen huomattavasti nopeammin kuin oma autonne jos alla on halvat ja kehnot renkaat.

  3. Matti, minulla taas on pelkästään hyviä kokemuksia Eco Turbo renkaista, tosin ajelen pääasiassa kaupungissa. Ovat jäällä ja liukkaalla kelillä paremmat kuin ruotsalaiset talvirenkaani, joissa nastat pysyivät kuin unihiekka nukkumatin pussissa.