Kulutusjuhla

Mainokset peleissä eivät kiinnosta

Kuraattori suhtautuu nihkeästi peleissä olevaan mainontaan: ”Onhan peleissä mainoksia näkynyt ennenkin, mutta itse olen kokenut asian niin päin, että mainokset jotka liittyvät oikeisiin tuotteisiin, vähentävät immersiota kontrastin vuoksi. Mikäli pelissä näkyvät mainokset tuntuvat selkeästi olevan täysin kuvitteellisien tuotteiden tai asioiden mainoksia, pelimaailman uskottavuus mielestäni vahvistuu, ei heikenny. Microsoftin aikomukset myydä mainoksia peleihin ei tosiaankaan tue omasta mielestä pelin vetovoiman lisäämistä.Toki olen kaikenlaisen mainostamisen lisäämistä vastaan jo muutenkin koska vihaan mainoksia, mutta jos peleihin lisätään mainoksia joista joku oikeasti vielä maksaa jotain, en haluaisi olla kyseisten pelien kanssa missään tekemisissä.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Pelien tuotantokustannukset huomioon ottaen tämä on pikkuhiljaa ainoa mahdollisuus. Mainostetaanhan elokuvissakin tuotteita, joko product placementin tai alun mainosten muodossa. Jopa julkaisijoilta on tullut kommenttia pelien liian korkeasta hinnasta ja tällä pelinsisäisellä mainostamisella pyritään myös madaltamaan tuotteiden myyntihintaa.

    Onhan mainokset peleissä tietysti huono juttu jos ne rikkovat pelin immersiota, mutta suurimpaan osaan peleistä mainokset räätälöidään erityisesti maailmaan sopivaksi, joten vielä on toivoa. Pelimainonta on myös kehittymässä printtimediatyylisestä staattisesta mainonnasta televisiosta tuttuun dynaamiseen suuntaan. Pian mainostaja voi helposti lähettää uuden version mainoksestaan palvelimelle, jolta peli puolestaan päivittää vaikka kerran päivässä uudet mainokset pelimaailmaan. Näin mainokset pysyvät myös ajankohtaisina.

    Pelimainonta on kokonaisuutena erittäin mielenkiintoinen mainonnan laji joka tulee väistämättä kasvamaan tulevaisuudessa kiitos pelien iskeytymisen myös valtavirtaan ja mainostoiston ja interaktion mahdollisuuksien. Pelissä voidaan esitellä vaikka uutta puhelinmallia suht sujuvasti pelimoottoria hyväksikäyttäen ja puhelinta juonessa käyttäen. Pitkälti samaa kuin elokuvissa, mutta nyt käyttäjä tutustuu tuotteeseen käyttämällä, ei katsomalla.