Kenellekään ei liene yllätys se, että tuotteita myydään nykyisin ekologisuuteen tai ilmastonmuutoksen ehkäisyyn vedoten. Kuluttajavirasto oli tarkkaillut mainontaa ja toteaa nyt, että markkinoinnissa annetaan viherpesua silloin, kun ei olisi syytä.

”Valvontakampanja kuitenkin osoitti, että ympäristöväitteet jäävät usein liian yleiselle tasolle. Esimerkiksi autoja mainostettiin useissa kymmenissä mainoksissa ”ympäristöystävällisinä” ja ”puhtaina”.”

”Polttonestettä puolestaan mainostettiin lauseella ”litra litralta kohti puhtaampaa maailmaa”. Valitsemalla tietyn sähköyhtiön kuluttaja voisi ”pitää alppimaajoukkueen lumilla” ja vaihtamalla vesihanan ”säästää rahaa, energiaa ja ympäristöä”.

– Tällaisia yleisiä väitteitä voi esittää vain, jos pystyy todistamaan, että tuote kuormittaa ympäristöä koko elinkaarensa aikana olennaisesti vähemmän kuin muut vastaavat hyödykkeet, toteaa (kuluttajaviraston johtaja Anja) Peltonen.”

Yritykset voivat siis kertoa, mitä ovat tehneet ympäristln hyväksi. Ne eivät kuitenkaan saa markkinoinnissaan luoda mielikuvaa siitä, että kuluttaja voi tuotteen ostamalla tehdä osuutensa ilmastonmuutoksen estämisessä.

Ja kuten Peltonen kommentoi:

”- Useimmissa tapauksissa ympäristön kannalta paras ratkaisu ei ole valita ympäristöystävällinen tuote vaan vähentää kulutusta. Jo siitä olisi apua, että tuotteet kestäisivät pidempään.