Kulutusjuhla

Huono mainos synnyttää ostoboikotin

My typo -blogin Leena kieltäytyy ostamasta tiettyä pakastepizzaa huonon tv-mainoksen vuoksi:

”Siinä on karmea jumpsuttava diskohumppahitti johon on tehty uudet totaalikauheat sanat. Jos sen mainoksen näkee meinaa jäädä biisi soimaan päässä mutta nykyään vaihdan kanavan saman tien pois. Jää siis pitsa ostamatta ja kulloinenkin tv-ohjelmakin usein loppuun katsomatta.
(En minä pakastepitsoja yleensä osta muutenkaan, mutta tuota nyt en ainakaan.)”

Myös Kirsi Haapalan mielestä useat tv-mainokset ovat ärsyttäviä, tässä pari esimerkkiä:

* Hei toi on täydellinen nollaplus. Ei yhtään rasvaa eikä lisättyä sokeria. Tosiaan!
(Aargh! En kestä niitä jääkaapilla tai uudessa versiossa telkan ääressä tyhmiä puhuvia Vitalinea-naisia. Enkä muuten osta tommosta turhaa vitalinea vaikka mikä olisi.)

* Arvaa miksi sä oot hölömö? Joku grilliruokamainos, jossa jälleen kerran surkeasti epäonnistutaan sketsinteossa. Koska mainosmiehet vaan ei osaa olla pirkkapekkoja saati karihietalahteja.

7 Comments

  1. Minäkin kieltäydyn ostamasta pakastepizzaa.
    Nyt tulin ensimmäistä kertaa ajatelleeksi että sellaistakin on.
    Olenhan minä tietysti nähnyt mainoksia, mutta en ole ole oikein sisäistänyt että totta kai niitä on, kun niitä kerran mainostetaan ja kun niitä kerran mainostetaan, voi olettaa että joku sellaista ostaa.

    Hieman vaikea hahmottaa kohderyhmää.
    Varakas tilaa pizzan kotiin ja varattomamman ei kannata syödä pakasteita, kun itse tehty on edullisempaa.

  2. Minä nyt en osta mainosten takia mitään, oikeasti! Tarjousten perusteella ehkä jotakin ruokaa, olen varsinainen mainosinhokki, en katso TV:tä, luen paikallislehtiä, kuuntelen Radio Suomea jne. En ole oikea Kuluttaja ,D

  3. Ihan oikeasti.
    Mainonta vaikuttaa meihin jokaiseen.
    Tarjoukset ovat osa mainontaa, mutta mainonta vaikuttaa tiedostamattomasti siihen mitä valintoja teemme, vaikka kuinka väittäisimme muuta.
    Jos mainonta tekee meille jonkin tuotteen tutuksi, niin vaikka emme muistaisi mainosta niin silti, valitsemme helpommin tuotteen, jonka muoto, väri, logi etc. ovat tuttuja.
    Mainonnan perusteella ostamattomuuskin edellyttää tietoista valintaa, tarkkailua ja valintaa, jolloin itse asiassa mainos jää vielä paremmin päähän, kun yritämme miettiä niitä: ”Ne mainosti tätä, koska en annan mainonnan vaikuttaa itseeni, en osta tätä”, mutta kun tietoinen skarppaus laskee, niin siinä sitä ollaan paljaan perseen kanssa; mikä tuotemerkki tuleekaan ensinnä mieleen?

  4. Petja Jäppinen rohkenen olla eri mieltä: entä jos tietoinen skarppaus EI laske? Väitän, että Vitalinea ym. terveysjukurtit ovat syöpyneet tympeiden mainostensa takia mieleeni niin voimakkaasti, etten ikimaailmassa unohda olla ostamatta niitä. Ko. mainosten muka-tieteelliset kaaviot aiheuttavat jo itsessään vatsanväänteitä ;P

  5. Kyllä, tarjoukset ovat varmasti osa mainontaa. Silti en osta kaikkia tarjouksia, vain niitä, joita tiedän tarvitsevani. Harkintaa siis siinäkin. Ja olen Kirsin kanssa samaa mieltä, että jotkut mainokset saavat aikaan niin primitiivisen inhoreaktion, että ostaminen jää ikuisiksi ajoiksi!

  6. Minulla on täysin pettämätön konsti tv-mainosten täydelliseen välttämiseen, mutta kukaan ei ota sitä tosissaan.

  7. Mainonnassa ärsyttää se, mitä jätetään sanomatta. Esimerkiksi Elisa mainostaa Skype-tyyppistä lankapuhelinliittymää, mutta jättää iloisesti kertomatta, ettei se ensinnäkään toimi kaikilla ADSL-modeemeilla ja puhelimen toimivuuden takia ADSL:n pitää olla aina päällä.

    Eilen soitti aikakausilehtien puhelinmyyjä, joka yritti jallittaa minut tilaamaan mm. Yhtyneiden jotakin lehteä kertoen ilouutisena minun osuneen voittajaksi aikakauslehtirekisterin (mikähän sekin on) arvonnassa. Voitto oli se, että saisin valitsemani lehden yhden vuoden numerot ilmaiseksi – kunhan ensin tilaan vuodeksi ko. lehden täyteen hintaan. Ilmeisesti myyntipuhe ”2 vuotta puoleen hintaan” on huono.