Kulutusjuhla

Fillari ja julkiset

Tuli viime viikonloppuna tehtyä pieni pyöräretki Länsi-Uudellemaalle Helsingistä. Koska aikaa oli vähän ja halusimme pyöräilykumppanini kanssa päästä Hankoon saakka, päätimme mennä osan matkasta julkisilla.

Matkahuollon sivuilla ei löytynyt mitään tietoa pyörän kuljetuksesta, mutta aiemmat kokemukseni pyörästä bussissa oli hyvät. Aiemmin olin nimittäin saanut fillarin ilmaiseksi bussiin. VR kun olisi perinyt pyörän kuljetuksesta paikallisjunassa Inkooseen 4 euroa ja junien aikataulutkaan ei ihan natsanneet.

Bussiin noustessa kuski päättikin periä meiltä vähän ekstraa fillareista, ei tosin minkään hinnaston mukaan kun ei sitä muistanut ja siitä ei todellakaan ollut mitään infoa netissä (EDIT 24.7.08: sivuilta löytyykin infoa: http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapalvelut/usein_kysyttya/matkustaminen/, kiitos Kaa). Kuski otti meistä molemmistä täyden hinnan, vaikka toinen oli opiskelija. Noh, ei tuo paha hinta kahdesta fillarista ollut, mutta vähän kummaa. Perille päästyä kuski vielä sanoi, että tila pyörille pitäisi varata etukäteen. Mistähän sekin pitäisi tietää, kun Matkahuolto ei asiasta kerro mitään?!

Junalla takaisin tullessa alkoikin ryöstö. Karjaalta Helsinkiin kahden fillarin tuonti maksoi 18 euroa. Ja tietty päälle matkustajien liput, 22 euroa. Fillareiden kuljetuksen hinta tuntuu aika suhteettomalta näin lyhyellä matkalla. Opiskelijalippu kun tuolle pätkälle maksoi vain 8,10 euroa.

Muutenkin on minusta vähän kummaa, että polkupyörä on laite, josta pitää maksaa erikseen. Viime talvena nimittäin roudasin Helsingistä Kilpisjärvelle 260 cm pitkät eräsukset, ahkion ja rinkan junalla ja bussilla. Eikä kukaan kysellyt mitään ekstramaksuja.

Hei, herätys siellä Matkahuollossa ja VR:llä hoitakaa nyt fillarinkuljetusasiat kuntoon!

10 Comments

  1. Fillarin kuljettaminen junalla on nykyään myös varsin hankalaa – käytännössä se onnistuu fiksusti vain vanhoissa, sinisissä junissa, joissa on konnarivaunu, ja niitä kulkee useilla rataosuuksilla (esim. Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere) nykyään aika harvoin.

    Pendolinoissa ei taida olla minkäänlaista tilaa fillareille ja IC-junissa on sellainen onneton vaunun eteisessä sijaitseva telinehäkkyrä, johon ei ensinnäkään sovi tavallisesta poikkeava (esim. käyräsarvinen, jota pitkän maantiematkan polkijat käyttävät) pyörä ja se on sijoitettu vähän ns. ohikulkijoiden armoille.

  2. Eko-Matti

    Joo, tuohon IC-junan pyörätilaan kolmen pyörän sovittaminen vaati aikamoista luovuutta. Eilisessä Hesarissa oli hyvä ehdotus, että juniin tulisi osastoja, joissa pyörien ja suurien matkatavaroiden kanssa matkustavat voisivat kulkea yhdessä tavaroiden kanssa. Toimii kuulemma Saksassa hyvin.

  3. Et sitten etsinyt kovin tarkasti…

    http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapalvelut/usein_kysyttya/matkustaminen/

    ”Voiko polkupyörän ottaa mukaan? Mitä maksaa? Pitääkö ilmoittaa etukäteen jonnekin?

    Polkupyöriä kuljetetaan mikäli bussin tavaratilassa on tilaa. Suositeltavaa on ilmoittaa polkupyörästä vuoroa liikennöivälle bussiyhtiölle etukäteen viimeistään lähtöpäivää edeltävänä arkipäivänä. Bussiyhtiön yhteystiedot löytyvät aikatauluhausta kyseisen vuoron kohdalta. Polkupyörän kuljetuksesta perittävä maksu on noin 3–10 euroa. Maksun suuruus vaihtelee yrityksittäin.”

  4. Taitettava polkupyörä muuttuu maagisesti matkatavaraksi, josta ei peritä lisämaksua, viimeistää silloin kun sen laittaa laukkuun.

  5. Eko-Matti

    Kaa: Hyvä, että info sivuilta löytyy sittenkin. Selailin sivuja ja kokeilin myös sivuston hakukonetta termillä ”polkupyörä”, mutta yhtään sivua ei löytynyt. Hieman haussa kenties kehitettävää?

    Pekka: Jep, tuo on varmaan kätevä lyhyillä matkoilla kaupungissa. Onko kokemusta taitettavista fillareista retkipyörinä?

  6. Ongelma on hyvinkin tunnettu ja pyöräilijöille tuttu. Aihetta käsiteltiin myös YLE:n iltauutisissa 7.7.2008, eli pari viikkoa sitten. Uutislähetys löytyy vielä Yle Areenalta. Fillariasia alkaa noin yhdeksän minuutin kohdalta:
    http://areena.yle.fi/toista?id=1359357

    VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen toteaa, että polkupyörien kuljetusmaksut ovat aivan kohtuulliset käytettävissä olevaan tilaan nähden. Edellähän Eko-Matti selvästi osoitti, että se ei tunnu kaikissa tapauksissa pitävän paikkaansa ainakaan kaukojunien osalta. Toisekseen ”käytettävissä oleva” tila on VR:n ihan oma valinta, kun IC- ja IC2-juniin siirtymisen myötä on lakattu huomioimasta pyöränkuljetuksen tarvetta. Tämä on vain yksi lukemattomista esimerkeistä liikennepolitiikasta, jossa ei joko haluta tai osata huomioida pyöräilyä. Kaikista ”kaksinkertaistamispäätöksistä” huolimatta.

    VR:llä ei ole aikomuksia parantaa käytäntöä. Taustalla on Liikenne- ja viestintäministeriön budjettipäätös (edelleen em. periaatepäätöksistä huolimatta!) Nyt Matkahuollolla ja bussiliikenteellä olisi tilaisuus iskeä ja houkutella pyöräilijät asiakkaikseen, jos kerran VR ei pysty palvelemaan. Valitettavasti tämänkin sanelee viime kädessä kannattavuus ja raha.

    Herää kysymys, miten ihmeessä se sitten muualla maailmassa onnistuu. Ylen arkistosta on jo hävinnyt Puskuri-ohjelman muutaman vuoden takainen jakso, jossa olin itse esittelemässä esimerkillisen sujuvaa pyöränkuljetusta mm. Kalifornian Piilaakson junissa.

  7. > Eko-Matti: ”Onko kokemusta taitettavista fillareista retkipyörinä?”

    Ei ole omaa kokemusta. Joku Brompton P-type on suosittu työmatka-ajoon kuormankin kanssa, mutta itse en lähtisi kaupunkipyrähdykseen tarkoitetulla taittopyörällä millekään retkipituiselle lenkille. Jos taas tykkää noja-asennosta, tämän teräsmuhvein koottavan retkikäyttöön tarkoitetun melko arvokkaan aussi-ihmeen saisi pakattua kahteen matkalaukkuun, yhteispaino 17,5 kg:
    http://www.greenspeed.com.au/gto.html

    Samalla firmalla on myös vähän halvempi taitettava malli GT3. Se on nopeammin koottava, mutta kestää vähemmän esim. kuormaa.

  8. Eko-Matti: No Juhan mainitsemia nojakkeja tarkoitin. Joku tällainen

    http://www.hpvelotechnik.com/produkte/scorpionfx/index_e.html

    (tuolle ei kyllä ole mitään vakiokassia tarjolla) tai tällainen

    http://www.hpvelotechnik.com/produkte/ghp/index_e.html

    tai jos ei ole laittaa neljää tonnia fillariin, niin tällainen:

    http://www.twbents.com.tw/HTM/cobra.htm

  9. Paikallisjunien kannattaisi ottaa mallia Kööpenhaminasta. Siellä paikallisjunissa on vaunuja, joissa on pyörätelineet. Pyörätelineiden päällä on taitettava penkkirivi, jolloin tilaa voidaan käyttää istumiseen silloin kun pyöriä ei ole.

  10. Vr sen kun parantaa palveluaan – nyt siniset vanhat pikajunat konnarivaunuineen poistuvat kokonaan Helsinki-Turku-väliltä:

    http://www.vr-konserni.fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_465.html

    Niiden tilalle tulee IC2-junia, joissa polkupyörien kuljetusmahdollisuudet ovat mitä ovat.