Älä osta mitään -päivään liittyvä Vastamainoskilpailu eli Mainoskupla 2008 on ratkennut. Ahdinkomatkat-julisteen (”Ainahan se on mielessä. Lama”) tekijät Hanna Rinne ja Netti Rönneberg voittivat ammattisarjan. Kakkoseksi tuli Tommi Turusen Kulutusjuhla (viereinen kuva).
Yleisön suosikki oli videotyö Viherpesu. Se myös jakoi avoimen sarjan ykköstilan Laura Kallisen Bitch-julisteen kanssa.
Kisan tuomaristoon kuulunut Annukka Berg kirjoittaa Viherpesusta Kaventajat-blogissa:
”Hilpeä pätkä mainostaa pesuainetta, joka pesee minkä tahansa imagotahran puhtaan vihreäksi ja ”toimii myös puolueille”.
[- – -] Ihmisiä ei pidä myöskään sumuttaa luulemaan, että maailma pelastuu, kun ostetaan uusia ja uusia asioita, joissa on vain kierrätyspaperista tehty etiketti.
Samalla kuitenkin muistan oman reaktioni, kun kuuntelin edelliskeväänä esitelmää, jossa brittitutkijat olivat ottaneet selvää yritysten ympäristölupausten todellisesta laidasta. Mietin, että lupaisivatpa yritykset meillä edes jotakin. Laittaisivatpa mainostajat edes sen puun, auringon ja tulevaisuutta symboloivat lapset mainoksiinsa. [- – -]
Jos ympäristöasioista ollaan hiljaa niinkin tärkeällä viestinnän saralla kuin mainonnassa, vaikuttaa se osaltaan ympäristöteemojen kuoliaaksi vaikenemiseen. Joskus pieni viherpyykkäys pesee maailmaa aidostikin hieman ympäristöystävällisemmäksi.”