Kulutusjuhla

Kanta-asiakastarjoukset liikahtelevat mobiiliaikaan

Käytätkö Foursquarea tai oletko edes kuullut koko palvelusta? Jos et, niin älä huoli – ei sitä Suomessa käytä erityisen laaja joukko.

Kyseistä palvelua käytetään kännykän avulla: kun menet jonnekin, oli se sitten lähikauppa tai konsertti, niin voit Foursquaressa kirjata itsesi sisään kyseiseen paikkaan. Kun tämän tekee tietyn ajan sisällä useammin kuin joku muu, pääsee paikan pormestariksi.

Palvelussa on muita muita pelillisiä elementtejä, joilla omaa aktiivisuuttaa voi kilpailuttaa muiden kanssa. Foursquaressa voi jakaa kommentteja ja vinkkejä muille käyttäjille. Ystävikseen hyväksymien henkilöiden sisäänkirjautumiset ovat myös nähtävissä.

Toverini Olli Sulopuisto kävi kesällä New Yorkissa ja kirjoitti kokemuksistaan MBNettiin. Ollin mukaan New Yorkissa monet yritykset tarjosivat ”pormestareille” alennuksia tai muita etuja.

Suomessa askelen palvelun tarjoushyödyntämiseen otti tällä viikolla helsinkiläinen Cantina West. Voicen uutisessa ravintola kertoo, että pormestari saa 10 prosentin alennuksen.

Aallon Tuija totesi uutisesta
, että vaikka Foursquare jäisi turhakkeeksi Suomessa (kuten Sulopuiston Olli epäilee), niin paikkatietojen hyödyntäminen markkinoinnillisesti lienee pysyvä ilmiö. Esimerkiksi Facebook on lanseeraamassa omaa vastaavaa palveluaan.

Kanta-asiakasmarkkinointi ei ole uutta, kuten jokainen erilaisia kanta-asiakaskortteja lompakossaan kantava tietää. Kohdennetusta ja paikkatietoa hyödyntävästä mobiilimarkkinoinnista on taidettu myös jo puhua pitkään.

Nyt näyttäisi olevan lopultakin aika, että nämä palvelut ottavat tuulta alleen.

Minä olen sen verran innokas näpläämään iPhonea, että ei haittaa, vaikka kohdennettua mainospostia tai tietoa tarjouksista tipahtelisi. Jos vain voin sitäkin itse tarvittaessa rajoittaa.

Lisäksi tietysti käyttäjien vinkit ovat antoisia lisävihjeitä: voisin kuvitella hyödyntäväni niitä vieraassa kaupungissa. Ovathan esimerkiksi Eat.fi:n kommentit kiinnostavaa luettavaa.

1 Comment

  1. Entä yksityisyys?

    Kanta-asiakaskortti johon kerätään leimoja nimettömänä on kovin eri asia kuin applikaatio/sivu, joka jakaa niin sinun kuin kavereidesi nimet kertaheitolla kuin myös paljon muuta dataa – tarkkaa, ajankohtaista sellaista ja joka kerta käyttäessäsi sitä – eikä tietojen vastaanottajan tarvitse koskaan poistaa niitä. Tämäkö kivaa ja sen arvoista?

    Mitäpä mahtaa suomen laki ja kuluttaja-asiamies sanoa tällaiseen syrjivään alennuskäytäntöön?

    Asiasta tarkemmin: http://pastebin.se/202075
    ja alla pieni quote.

    – Kun ITSE käytät kolmansien osapuolien applikaatioita (pelit, kyselyt jne) TAI web-sivustoja, annat itsestäsi automaattisesti seuraavat tiedot:
    nimesi
    kavereidesi (yhteyksien) nimet
    profiilikuvat
    sukupuoli
    käyttäjätunnuksen numerot
    yhteydet (like / tykkäämiset)
    sekä mitä tahansa jonka olet jakanut asetuksella kaikille.

    – lisäksi
    paikkatieto, tietokoneesi tai muun laitteesi, esim. käynnykän
    ikäsi

    If the application or website wants to access any other data, it will have to ask for your permission.

    – Jos applikaatio tai sivu haluaa oikeudet vielä muihinkin tietoihisi, sen sentään täytyy kysyä lupasi. Ehkä. Vau.

    – Kun KAVERISI/YHTEYTESI käyttä kolmansien osapuolien applikaatioita (pelit, kyselyt jne) TAI web-sivustoja, itsestäsi menee taas automaattisesti seuraavat tiedot:
    nimesi
    profiilikuvat
    sukupuoli
    käyttäjätunnuksen numerot
    sekä mitä tahansa jonka olet jakanut asetuksella kaikille.
    – Lisäksi
    kavereidesi (yhteyksien) nimet, paitsi ei sinun omaa kaverilistaasi, paitsi jos olet jo aiemmin tehnyt yhteyden tähän sivuun tai applikaatioon. Eli käytännössä kuitenkin aina.
    Jos applikaatio tai sivusto haluaa pääsyn vielä muihin tietoihin, sen pitää kysyä kaveriltasi lupa. Joopajoo.
    Jos/kun kaverisi tämän luvan antaa, pääsy aukeaa yleisesti kaikkeen mitä kaverisi voi sinusta nähdä.
    Rajoite – jos kaverisi antaa pääsyn kuviin, jotka sinä itse olet jakanut vain kavereillesi, applikaatio voi näyttää sen kaverillesi mutta ei muille. Sekavaa, todella sekavaa ja mikä takaa mitään? Kuvasta voi ottaa screenshotin ja jakaa itse, tai kopsata sellaisenaan..