Kulutusjuhla

Computer says no!

Ystäväni koitti tilata kenkiä verkkokaupasta. Asiakaspalvelun vastauksissa on sketsin aineksia:

Tilasin kengät verkkokaupasta joulun välipäivinä. Kengät tulivat tammikuussa. Ne olivat vain väärät kengät: väärän merkkiset, väärän kokoiset ja väärän malliset. Olin yhteydessä asiakaspalveluun ja asiakaspalvelun pyynnöstä tein vielä tarkat kuvaukset vääristä kengistä. Pakkasin kengät takaisin laatikkoon ja palautin noutopisteeseen. Asiakaspalvelu lupasi lähettää alunperin tilaamani kengät. Kenkiä ei kuitenkaan kuulunut, joten ajattelin, että lähettäminen oli unohdettu.

Yllätykseni maaliskuussa kengistä, joita ei koskaan oltu minulle lähetetty, tuli lasku maksumuistutuksen kera. Laitoin viestiä laskusta. Olin närkästynyt turhasta laskusta ja pyysin poistamaan sen aiheettomana. Asiakaspalvelu lupasi hyvittää tilausta koskeva laskun.

Sähköpostiini tulleesta hyvityslaskusta puuttui kuitenkin maksumuistutuksen osuus. Viestittelin sitten perään, että maksumuistutuksen osuuskin pitäisi hyvittää. Asiakaspalvelu pyysi täsmentämään, mistä maksumuistutuksesta on kysymys. Ajattelin, että yrityksen pitäisi itse tietää laskuttamansa summat, eikä kysellä sitä asiakkaalta, mutta lähetin taas viestiä, jossa kerroin laskun numeron ja erittelin summan.

Alla asiakaspalvelun vastaus viestiini, mikä oli melkoinen kokemuksen antikliimaksi:

Nyt on valitettavasti käynyt niin, ettemme voi tehdä sinulle enää hyvityspyyntöä 5€ maksumuistutuksesta. Teknisistä syistä meillä ei ole mahdollista tehdä enää uutta hyvityspyyntöä, sillä koko tilauksen summa on jo hyvtitetty sinulle. Olen todella pahoillani tilanteesta, ja siitä että juuri sinulle on koitunut näin paljon harmia. Suosittelen sinua kuitenkin maksamaan 5€ muistutusmaksun, jottei siitä koidu lisää harmia.

Vähän ”kompensaatiota” olisin kuitenkin saanut muistutusmaksun maksamisesta (tämän kaiken sekoilun ja aiheetta veloitetun 5 euron jälkeen olisin toki suorastaan innokas lisätilauksiin ko. firmasta):

Olen luonut sinulle 5€ lahjakortin asiakastilillesi, jotta jos joskus päätät meiltä tilata uudelleen voit käyttää sen tilaukseesi.

Tässä vaiheessa soitin asiakaspalveluun jo melkoisen kiukkuisena, ja kehotin välittömästi hoitamaan asian niin, että maksumuistutusta ei minulta peritä. Kieltäydyin myös kuuntelemasta selityksiä varaston virheistä.

Korjausviesti, jossa vakuutettiin, että lasku on hyvitetty kokonaisuudessaan tuli parin tunnin sisällä. Ihan varma en kuitenkaan vielä uskalla olla, että joulukuun heräteostoksesta on selvitty lopullisesti.

1 Comment