”Sydänmerkki-tuote on tuoteryhmässään parempi valinta suolan määrän ja rasvan laadun ja määrän suhteen. Esimerkiksi vähemmän suolaa sisältävän leivän tai vähäsokerisemman jogurtin löydät nopeasti tunnuksen avulla.”
Näin kertoo Sydänmerkin nettisivu. Siksi tuntui hassulta, että ostamassani salaatissa on Sydänmerkki. Ei kai salaattien sydänystävällisyydessä voi olla eroa?
Paljastui, että hedelmien ja vihannesten suhteen merkki on hyvin avarasydäminen.
”Kaikki hedelmä- ja vihannesosaston antimet, joihin ei ole lisätty rasvaa, suolaa eikä sokeria, ovat Sydänmerkki -tuotteita. Kookosta ei suositella säännölliseen käyttöön sen sisältämän runsaan kovan rasvan vuoksi.”
Jotenkin tällainen vie pohjaa Sydänmerkiltä. Kaikki tuoreet kasvikset, juurekset ja hedelmät saisivat siis merkin. Ulkopuolelle jäisivät suolasienten ja -kurkkujen tapaiset tuotteet sekä ne kookokset.
Erilaiset merkit ovat kuluttajien tiedonsaannin kannalta usein käteviä ja auttavat valinnoissa. Mutta Sydänmerkki salaatissa sai minut vain ihmettelemään ja tuntui kovin turhalta.
Monessa muussa tuoteryhmässä Sydänmerkki sen sijaan on mainio keino välittää tietoa.