Lasse Korkela pitää automainosten tutkailusta: ”Mainokseen on siten pakko sisällyttää kahden tason viestintää: poliittisesti korrektia ekologista puhetta ja toisaalta äijiin vetoavaa piiloainesta. Sopivaa piiloainesta on maininta vaikkapa ”urheilullisuudesta”. Sitä taas voi viestiä kertomalla kromatusta pakoputken päästä, aluvanteista ja matalaprofiilirenkaista.
Piiloviestintä näkyy autojen ulkomuodossakin. Vaikka pakokaasupäästöt vähenevät, pakoputkien määrä lisääntyy. Entistä useammassa autossa on persuuksissaan kaksi kromattua pakoputkea. Kukaan ei kysy miksi.
Autojen mainostaminen vaatii juonikkuutta. Täytyy laatia mainosteksti, jossa kerrotaan taloudellisuudesta ja vähäpäästöisyydestä. Sitten valitaan kuva, jossa näkyvät selvästi aluvanteet ja kaksi pakoputkea. Tästä seuraa ilmiö nimeltä ”kuvan auto erikoisvarustein”.” (Mari Koo)