Tuulia miettii, miksi ostamme helpommin tavaraa silloin, kun ostoksella tuetaan hyväntekeväisyyttä: ”Olen löytänyt itseni ajoittain erilaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen nettikaupoista. Näitä puuskia on tullut aina välillä. Olen kovasti halunnut tukea hyvää asiaa, mutta en ole löytänyt mitään mitä olisin tarvinnut. En halua turhaa tavaraa.
Muutaman kerran jälkeen minulla sentään välähti. Miksi ihmeessä minun pitäisi ostaa jotakin voidakseni tukea hyvää asiaa? Miksi minun on saatava tuestani jotakin konkreettista itselleni? Eikö jo hyvän asian puolesta toimiminen anna hyvän mielen? Miksi tarvitsisin tavaraa välikädeksi, kun voisin lahjoittaa haluamani summan suoraan valitsemaani tarkoitukseen?
Minulla on ehdotus. Ehdotan, että tarpeettoman “ostamalla tuet hyvää asiaa” -tavaran hankkimisen sijaan ottaisimme itsellemme hetken aikaa, ja selvittäisimme mitä pidämme elämässä tärkeänä. Millaisia kohteita haluaisimme tukea? Voimme miettiä, mitä jokin meille turha tavara olisi maksanut, ja tavaran ostamisen sijaan laittaa vaikka koko tavaran hinnan valitsemaamme hyväntekeväisyyskohteeseen. Melko suurella todennäköisyydellä tulemme lahjoittaneeksi enemmän, kuin ostetusta tavarasta olisi hyvään tarkoitukseen mennyt.” (Mari Koo)