Kulutusjuhla

Kirjakaupassa ei osata palvella, vaan tyrkytetään turhia tuotteita

Maaria Pääjärvi kuvaa kirjakauppavierailua: ”Tervehditään ja tiedustellaan. Sanotaan kirjailijan ja kirjan nimi myyjälle. Myyjä: MIKÄÄH? Toistetaan huolellisesti artikuloiden. Tuttavat aina saavat selvää kun sanon kirjailijan nimen, sössötänköhän, meinaa nolostuttaa. Myyjä: MITEEHSE KIRJOTETAA? Luetellaan kirjain kerrallaan, myyjä näppäilee nimen yksisormijärjestelmällä tietokoneelle. Sitten hän kertoo, ettei heillä ole, kirjan voi tilata, toimitusaika on noin kaksi viikkoa, voi noutaa myymälästä. Tilaus maksaa erikseen.
Kysytään myyjältä toiveikkaana, voisiko hän sitten suositella jotain muuta, jossa olisi sama aihepiiri, vaikka kansalaissota tai syömishäiriö. Myyjä vastaa EHMÄTIIJÄ MUT MEILLON TÄTÄ UUTTA RIIKKAPULKKISTA TÄSSÄ KASSALLA, KANTA-ASIAKASKORTILLA TARJOUKSESSA. Ei tällä kertaa, kiitos, vastataan. Myyjä vielä yrittää: MEILLON NÄITÄ UUSIA SÖPÖJÄ MUISTITIKKUJA, myyjä viittilöi elukannäköisiä pikku puikkoja kassapöydällä. Ei, ei kiitos, ei. Hei.
Ei mennä ikinä, ikinä, ikinä takaisin tuohon kauppaan.” (Mari Koo, kiitos linkistä Kaisa K:lle)

3 Comments

  1. Niin, sitä kutsutaan lisämyynniksi, sitä tiskityrkyttämistä ja se on PAKOLLISTA tai myymäläpäällikkö alkaa hengittämään niskaan, että miksi et myynyt näitä asioita? Ihan kun Tiimarissakin kysyttiin. Asiakkaan ei ole pakko ostaa, mutta myyjän on pakko tarjota.

    • Eiköhän kaikki ymmärrä, ettei se lisämyynti suoraan ole myyjän oma valinta. Mutta lienee paikallaan, että siitä annetaan palautetta, jotta myös kirjakauppaketjuten päättävä taho tajuaisi, miten ärsyttävää se on. Lisämyynti voi sopia tiettyihin tilanteisiin, mutta ei aina.

  2. Joo, lisämyynti on todellakin monessa kaupassa johdon taholta saneltu pakko. Posteissakin sitä harrastettiin, samoin tiedän vaateliikeketjun, jossa myyjien tulosta seurattiin muutenkin todella tarkkaan ja lisämyyntiin pakotettiin. Lisämyynti on kyllä ärsyttävää ja minusta(kin) on tärkeää, että myynnistä annetaan palautetta. Tosin ehkä oikea osoite palautteelle olisi laittaa se suoraan kauppaketjun johdolle, koska suoraan asiakkailta tullut palaute menee varmasti paremmin perille kuin myyjien kautta tullut.

Comments are closed