Kulutusjuhla

Pyytämättä alkava asiakaspalveluchat ärsyttää kuin vilkkuva bannerimainos

Piipahdin erään oppilaitoksen sivuille poimimaan linkkiä työtarkoituksiin. Kun avasin oppilaitoksen nettisivun, niin lähes samantien pompahti esiin chattiruutu.

”Hei, voinko auttaa?”, viestitti chattinainen.

Ärsyynnyin. Tuntui tylyltä vain klikata ruutu pois reagoimatta siihen. Toisaalta lyhyenkin vastauksen naputtelu turhautti.

Naputin silti: ”Ei kiitos”.
Sain vastauksen: ”Ok, täällä kuitenkin olen, jos tarvitset apua.”

Olen pitänyt asiakaspalveluchatteja ihan kätevinä esimerkiksi nettikaupassa. Mutta käteviä ne ovat vain silloin, kun saan itse aloittaa keskustelun ja siihen reagoidaan nopeasti.

Pyytämättä näytölleni pomppaava chattiruutu on vain ärsyttävä, samalla tavalla kuin välkkyvä mainosbanneri.

Valitin aiheesta Facebookilleni. Sain kuulla, että ensimmäinen chattiviesti tulee automaatista ja asiakaspalvelija laskee kahvimukinsa vasta, kun kävijä kirjoittaa jotain.

Eli siis ne chattiruudut voi klikata vain pois, eikä tarvitse ajatella, että käyttäytyi tylysti.

Eräs kaverini kuitenkin kommentoi, että pahimmillaan chattiruutu pompahtelee uudelleen ja uudelleen esiin. Itse en ole onneksi moisiin törmännyt.

Mutta toivottavasti tämä on vain asiakaspalveluchattien ensi-innostusta. Reaaliaikainen palveluviestintä on hyvä asia, mutta vain silloin, kun se on asiakaslähtöistä.

5 Comments

  1. Ei tule ensimmäistäkään chattiruutua, eikä montaa muutakaan harmia, kun ei anna joka sivun ajaa kaikenmaailman javascriptejään.
    Firefox: NoScript, Requestpolicy, Disconnect ja tietysti Adblock plus.
    Chromium: Scriptsafe, Disconnect, ABP

    • Kiitos vaan vinkeistä. Tosin kaikki emme halua asentaa lisäosia kaikkiin selaimiin (esim. työkäytössä tarvitsen mahdollisuuksia javascriptien jylläykseen).

      Ja ennen kaikkea tällä kirjoituksella halusin nostaa esiin sitä, mikä on hyvää reaaliaikaista nettiasiakaspalvelua. Pyytämättä tuleva asiakaspalveluchat ei sitä ole, mutta silloin chat toimii, kun asiakas sitä haluaa.

      • Huomaan, että et ole tutustunut aiheeseen.. lainkaan?

        Idea on se, että scriptit, lisukkeet ja muut alla olevan domainin ulkopuolelta lataukset (mm. kuvat, tracking pixelit) estetään vakiona, mutta sallitaan (whitelist) itse ne, mitkä haluaa ajettavan. Ei siis estä haluttujen javascriptien, tai muiden tarvittavien ”jylläystä”, merkitsee ne valikosta kerran ja siitä eteenpäin ovat sallittuja.

        Tai voi käyttää myös toisinpäin; kaikki sallittu, mutta estää tietyt, mitä ei halua ajettavan.

      • PS. Myös lähipäivinä pinnalla ollut S-pankin seuranta / tiedon valuminen kolmansille osapuolille estyy näillä em., juurikin requestpolicyn ansiosta.

        • Jep, varmasti fiksua, mutta edelleen peräänkuulutan palveluchattien suunnittelijoiden asiakaslähtöisyyttä. Eihän tavallisessa kaupassakaan tunnu kivalta, jos peräkkäin kolme myyjää käy kysymyssä, voiko auttaa, ja jokaiselle joutuu sanomaan, että ei kiitos.

          Ja tunnustan olevani liian laiska säätämään noita erilaisia juttuja ja valitsemaan sitten erikseen, että nyt on ok, mutta seuraavalla sivustolla ei ole.

Comments are closed