Kauppakorkeakoulun professori Lasse Mitronen kirjoittaa Kauppa.fi:n vieraskynässä kuluttajan moninaisuudesta: ”Asiakas on samaan aikaan rationaalinen ja epärationaalinen, hinta- ja laatutietoinen, kulutus- ja säästämishaluinen ja vieläpä ekologinen ja egologinen. Toisaalta ollaan valmiita hankkimaan uusia tuotteita hinnasta piittaamatta ja toisaalta hankitaan tavaroita käytettyinä vertaiskaupan piiristä. Varsin suosittua on myös halukkuus antaa ilmaiseksi pois itselle tarpeetonta tavaraa.
Tuotteiden ja palveluiden ostamisessa hybridiostaminen on enemmän kuin tämän päivän todellisuutta. Kuluttajat ovat varsin näppäriä hyödyntämään kivijalkakauppojen rinnalla myös verkkokauppoja. Tämän ovat huomanneet varsin hyvin kansainväliset globaalit ja samalla hyvinkin lokaalit kauppa-alustat, kuten esimerkiksi Alibaba, eBay ja Rakuten. Näiden globaalien toimijoiden on ennustettu saavuttavan jopa 40% osuuden verkkokaupasta vuoteen 2020 mennessä.” (Mari Koo)