Kulutusjuhla

Mainonnan eettisyys arvioinnissa

Liikenneturva oli saanut mainonnan eettiseltä neuvostolta lausunnon, jonka mukaan heidän televisiossa pyörinyt MinäMinä-mainos ei syrji miehiä (jos ei muistu mainos mieleen, sen voi katsoa tuolla Liikenneturvan sivuilla).

Selvityspyynnön olivat tehneet kaksi miestä, joiden mukaan mainos syyllistyy sukupuolisyrjintään, koska siinä esitetään, että vain miehet ovat piittaamattomia liikenteessä. Liikenneturvan mukaan vuonna 2003 tehdyn tutkimuksen mukaan miehet kertoivat syyllistyvänsä naisia useammin syyllistyvänsä kaahaamiseen, kiilaamiseen, itsekkäisiin ajotapoihin, perässä roikkumiseen, säännöistä piittaamattomuuteen sekä riskinottoon.

Itse en tuota mainosta osannut pitää miehiä syrjivänä, joten olen samaa mieltä mainonnan eettisen neuvoston kanssa. Mutta ilmeisesti osa ihmisistä katsoo mainoksia hieman erilaisesta näkökulmasta, ja toki on hyvä, että mainonnalle on jonkinlaista valvontaa.

Joku oli jossain vaiheessa ollut myös sitä mieltä, että Saarioisten äitejä hyödyntävä mainos antaa stereotyyppisiin ja vanhentuneisiin käsityksiin perustuvan kuva naiseudesta ja ruoanlaitosta. Mainonnan eettinen neuvosto ei ollut samaa mieltä, vaan koki, että ”mainos ei vähättele naisia tai äitejä, vaan pikemminkin nostaa myönteisellä tavalla heidän arvostustaan työntekijänä. Mainos ei myöskään vähättele miesten tai lapsettomien naisten kykyä laittaa hyvää ruokaa.”

Ihan mielenkiintoista noita lausuntoja on lueskella. Miten eri tavalla mainoksia voidaankin tulkita!

4 Comments

  1. Täytyy myöntää, että se Saarioisten äiti-sarjan eka mainos laittoi minut miettimään hetken. Siinä esiteltiin työntekijät ja kerrottiin heidän lastensa nimet ja iät. Jollain tavalla tuli sellainen fiilis, että Saarioisella ei voi olla töissä/ei voi laittaa hyvää ruokaa jos ei ole lapsia. Ei varmaan mikään hyvältä tuntuva mainos tahtomattaan lapsettomille. Sarjan vika mainos (Meidän äiti laittaa kaikkien teidän äitien ruoat) oli puolestaan aivan verraton.

  2. Eli taas yksi tapa tulkita mainosta, kiva kuulla! Saarioisella oltaisiin varmasti pettyneitä, jos kuulisivat, että mainos on herättänyt sinussa tuollaisia mielikuvia.

    Ilmeisesti kampanja oli kuitenkin yrityksen näkökulmasta toiminut hyvin, näin olin tänään lukevinani jostain lehdestä.

    Tällaiset mainokset tietysti osoittavat sen, kuinka vaikeaa on tehdä tv-mainos, joka ei herättäisi negatiivisia tuntemuksia kohderyhmässä ja vielä muutenkin toimisi hyvin.

  3. Niin, tai sitten en kuulu kohderyhmään, onhan sekin mahdollista. Toisaalta, se sarjan eka osakin pehmeni tunnelmaltaan kun sen myöhemmin käsitti osana suurempaa kokonaisuutta.

  4. Toki mainoksiin suhtautumisessa vaikuttaa myös se, millaista mainontaa mistäkin tuotteesta/organisaatiosta on tottunut näkemään. Esimerkiksi jos nyt vaikka Benetton laittaisi katukuvaan samanlaisia alusvaatemainoksia kuin H&M toisinaan, niin varmasti ainakin minä tyrmistyisin: miten Benetton voi tehdä tuota?!

    Niin, siis sama juttu toimii ehkä myös tässä Saarioisten tapauksessa. Jos firma nyt jatkaa tätä meidän äiti-teemaa, niin me mainosten katsojat olemme jo siihen oppineet ja valtaosa suhtautunee positiivisesti ja tulkitsee mainoksen tästä positiivisesta lähtökohdasta.