Kanadalaisessa Albertan yliopistossa tehty tutkimus vahvistaa monen epäilyn: jos kaupassa vieressä seisoo toinen henkilö, täysin tuntematonkin, niin kuluttaja valitsee kalliimman brandituotteen kuin mitä hän tekisi, jos olisi tilanteessa yksin. Eli seura saa ihmisen tuhlaamaan enemmän. Professori Jennifer Argon uskoo, että kuluttajat eivät halua leimautua liian piheiksi ja tämän vuoksi toisen asiakkaan läheisyys saa muuttamaan ostokäyttäytymistä.

Toisaalta tilanteessa on myös jollain lailla kyse kuluttajan mukavuudentunteesta. Tutkimuksen mukaan kuluttajat eivät tunne oloaan mukavaksi, jos he ovat kaupassa jollain lailla eristyksissä, mutta toisaalta myös vilkas liikehdintä heidän ympärillään koetaan ärsyttävänä. Ja jos asiakas ei tunne oloaan mukavaksi, hän käyttää vähemmän rahaa.

Tänään alkaneet Stockmannin Hullut Päivät ovat tietysti loistava tilaisuus havainnoida kuluttajien käyttäytymistä ihmisjoukon keskellä. Selasin kyseisen tapahtuman mainosesitteen läpi, mutta en löytänyt yhtään sellaista välttämättömyystuotetta, joka pakottaisi minut suuntaamaan tähän kulutusjuhlaan. Ehkä uteliaisuus kuitenkin vie kahmimaan tavaraa keltaisiin kasseihin illan viimeisellä tunnilla, kun asiakasmäärä on suhteellisen järkevissä mitoissa.