On joitakin kauppaketjuja, joissa tuntuu olevan alennusta saatavilla niin usein, ettei vaikuta järkevältä ostaa mitään normaalihinnalla. Viime syksynä tilasin Ellokselta verhot ja pari pyyhettä, ja tuntuu, että sen jälkeen tuo postimyyntifirma on lähetellyt milloin mitäkin alennusilmoitusta: ”Kalleimmasta tuotteesta 25 % hinnasta pois!”, ”Tilauksen loppusummasta 5 euron alennus”, ”Nyt kaikki tuotteet –10 %”, ”Varastontyhjennys!” ja tätä rataa.
Myös kodintekstiilejä kauppaava Hemtex vaikuttaa mainostavan vähän väliä alennuksiaan. Jos ei ole talvi-, kevät-, kesä- tai syysale, niin sitten kaupataan pussilakanoita puoleen hintaan tai poistomyydään Sir Henry pyyhkeitä. Jostain Lindexiltä kanta-asiakas saa vähän väliä kuponkeja, joilla hinta tippuu 15-30 prosenttia yhdestä tuoteostoksesta tai sukkia saa muuten vaan kaksi paria kolmen hinnalla.
Tällainen hinnoittelusysteemi on siinä mielessä hämmentävää sikäli, että näin opetetaan kuluttajaa odottamaan niitä alehintoja sen sijaan, että maksettaisiin täysi hinta. Toki alennus houkuttelee helposti ostoksille: sinne nettikaupankin ostoskoriin varmasti helposti tipahtaa jotain ihan muuta kuin oli suunnitellut ostavansa. Tai ylipäätään kanta-asiakasalennus saa ostoksille, vaikkei olisi tarvettakaan: ”kyllähän sitä nyt yhden paidan voisi ostaa…”
—
Muista blogeista:
Marjut kommentoi uutista, jonka mukaan tuotteiden käyttövaikeus johtaa usein asiakaspalautuksiin. Persolla on mennyt hermot erään kauppiaan ja tuotepalautuksen vuoksi. Harmaa aavistus antaa ehdotuksen Sonylle kopiosuojausasiassa. Viuhti ei ymmärrä mainoksia.