Kulutusjuhla

Reilusti ulkomaalaista

valiojuustoValio on ottanut ainakin osalle tuontijuustoistaan käyttöön tunnuksen (kuvan juustossa sininen pyörylä oikealla), jossa kerrotaan Valion tarjoavan makuja maailmalta.

Tämä on mielestäni sellaista yritysten rehellisyyttä, jota soisi näkevän enemmänkin. Valio ei siis pyri näissä juustoissa ratsastamaan suomalaisuudellaan silloin, kun se ei pidä paikkaansa, vaan kertoo paketissa merkillään, että tämä on tuotu jostain muualta.

Valitettavan moni elintarvikeyritys (toki tätä esiintyy myös muilla aloilla) tuntuu piilottelevan tuotteen alkuperämaata. Kun kuluttaja luulee ostavansa suomalaista pakkaajan nimen perusteella ja sitten havaitsee, että tämä onkin valmistettu tuhansien kilometrien päässä, kokee hän itsensä petetyksi. Jos alkuperämaa sen sijaan kerrotaan avoimemmin, on meininki rehdimpää.

Juustoissa on tietysti imagollisesti helpohkoa tuoda alkuperämaa esiin, sillä ovathan monet Euroopan maat maineeltaan Suomea kiinnostavampia ja perinteikkäämpiä juustontuottajia.

Keväällä kirjoitin yritysten tämänkaltaisesta rehellisyydestä Paola Suhosen innoittamana.
Kuva: Valio

3 Comments

  1. Ennen vanhaan kotimaiset yritykset yrittävät ratsastaa kansainvälisyydellä. Oli se yllätys, kun paljastui että 70-luvun trendikkäät ’MicMac’ -farkut ommeltiinkin Finnvaatteen teollisuushallissa Liperin Ylämyllyllä. Myös USA:n lipulla koristeltu ’Beaver Jeans’ oli suomalaisen herra Majavan omistama brändi.

  2. Elintarvikealalla kotimaisuus tietysti korostuu toisin kuin jossain muualla. Suomalaisella vaateteollisuudella taas ei menneinä vuosikymmeninä ole tainnut olla mikään erityisen trendikäs maine, mutta se tilanne on nyt sentään korjaantunut, kiitos nuorten suunnittelijoiden.

  3. Niin, Pirkka tuotteista viime vuonna oli jotain 40% kotimaisia, Rainbowsta 60 %.