Kuluttajavirasto on tehnyt kyselyn kuluttajiin kohdistuneista huijausyrityksistä. Nettikysely ja sen tulkinta vain ovat mielestäni hieman ontuvat.

Kyselyn ensimmäinen kysymys on ”Mihin näistä huijauksista olet törmännyt viimeisen vuoden aikana?” (mm. suuria lupailevat laidutustuotteet, ns. nigerialaiskirjeet) ja toinen ”Otitko asiassa yhteyttä viranomaisiin tai poliisiin?”

Ja sitten virasto toteaa tiedotteesssaan:

Kysely vahvisti Kuluttajaviraston ennakkokäsityksen siitä, että kuluttajat eivät ilmoita huijauksista viranomaisille. 70 % kyselyyn vastanneista huijauksia kohdanneista kuluttajista ei ollut ottanut yhteyttä viranomaisiin eikä poliisiin.”

On eri asia ”kohdata huijausyritys” kuin joutua huijauksen uhriksi. En minäkään ole ilmoittanut yhtään ns. nigerialaiskirjettä minnekään. Kuten viraston tiedote toteaa:

Vaikka nigerialaiskirjeiden tyyppiset huijaukset ovat yleisiä, niitä ei voi pitää suurena uhkana. Kuluttajat tunnistavat ne hyvin ja osaavat välttää niitä.

Tosin vaikka jostain kummallisesta syystä sortuisin ostamaan huimaa kilojen putoamista mainostavaa tuotetta eikä paino sitten tippuisi, niin tuskin todellakaan kehtaisin moista hankintaa tunnustaa.