Koska itselläni ei ole televisiota, en ole joutunut myöskään alttiiksi Danonen Acitivia -mainoksille. Sen sijaan muut ovat, eli Benrope kirjoittaa:
Tuoreimmassa Danonen huttumainoksessa sanottiin muistaakseni, että ”Kolme neljästä suomalaisesta suosittelee Activia-jogurttia”. Väite vaikuttaa varsin uskomattomalta. Olen aivan varma, että kolme neljästä suomalaisesta ei ole koskaan edes maistanut Activiaa. Gallupin tulos on niin huimaava, että Danone varmaankin ylpeänä kertoo siitä tarkemmin kotisivuillaan?
Sellaista tietoa sivuilta ei löydy, mutta kehutaan ilman mitään lähdeviitteitä 90% Activian käyttäjistä tunteneen ruoansulatuksen muuttuneen tasapainoisemmaksi. Eiväthän mainosmaakarit ole voineet kehittää ”kolme neljästä suomalaisesta suosittelee” -lausetta yhdistelemällä edesvastuuttomasti nuo kaksi lukua sopivasti toisiinsa, eiväthän?
Myös Kari T on Benropen kanssa samaa mieltä ja on myös ottanut yhteyttä Danoneen:
Minuakin on mietityttänyt asia jo jonkin aikaa, ja kysyin sitä Danonelta. Vastausta odottelen edelleen.
On kyllä tunnettu tosiasia, että tutkimustulokset saadaan helposti näyttämään juuri sellaiselta kuin tutkija haluaa. Benropen tutkimuksen mukaan 94% suomalaisista on sitä mieltä (12.4 klo 11.00), että kyseinen jugurtti on puppua ja eivätkä he suosittele sitä.
Jään kiinnostuneena odottamaan, millaisen vastauksen Kari saa Danonelta.
Jac
Samaa tässä itsekkin pähkäilin kun mainoksen näin. Nimittäin jos 75 % suomalaisista sitä suosittelee, niin tuotetta ei pitäisi olla edes tarvetta mainostaa.
Ja jos kysyttäisiin näin: Suosittelisitko ruuansulatusta edistävää jogurttia muille?
Mitäs vastaisit? Kyllä saattaisi nimittäin tarkoittaa että kuulut nyt sitten noihin 3/4 suomalaista jotka suosittelevat kyseistä tuotetta. Sillä ”tottakai” tuo vaikuttaa edistävästi ja siitä on tutkimustuloksia. Vaikka vaikutus olisikin niin vähäinen, että sitä ei käytössä huomaa, niin aina on olemassa tutkimustulos joka näyttää että vaikutusta on.