Kulutusjuhla

Vain puolet kampaamoista laski hintoja veromuutoksen myötä

Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten selvityksessä mukana olleista kampaamoista 52 prosenttia oli laskenut hintoja arvonlisäveron muutoksen jälkeen tänä vuonna. Jotkut yritykset olivat jopa nostaneet joidenkin palveluidensa hintoja, kerrotaan Kuluttajaviraston tiedotteessa.

Parturi- ja kampaamopalveluiden arvonlisäveroa laskettiin tämän vuoden alusta 22 prosentista 8 prosenttiin. Alennuksen pitäisi näkyä kuluttajille 11 prosentin hinnanlaskuna. Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten vertailuun osallistuneissa yrityksissä keskimääräinen alennus oli noin 3 prosenttia. Alennusprosenteissa oli kuitenkin suuria eroja: ne vaihtelivat 1 ja yli 10 prosentin välillä. Kampaamoissa hiusten muotoon leikkauksen ja föönauksen hintoja oli laskettu 0,40 – 14 euroa, partureissa 0,40 – 9,80 euroa ja hiusten värjäyksen hintoja 0,10 – 27 euroa.

Eli vuodenvaihteessa Suomen Hiusyrittäjien esittämä toive siitä, että yritykset aidosti ottaisivat hinnoittelussaan huomioon veromuutoksen, ei toteutunut täysin.

Tiedotteessa todetaan myös, että kampaamohintojen vertailu on kuluttajalle työlästä, sillä monia palveluita myydään paketteina.

4 Comments

  1. Tuttu kampaamoyrittäjä kertoi, että veroale näkyy hänen hinnoissaan niin, että hän pitää hintansa ennallaan eikä nosta niitä nyt, kuten olisi tehnyt, jos veroalea ei olisi tullut. Mitenköhän yleinen toimintatapa tämä mahtaa olla, sitä ei tutkimus kerro.

  2. Jep, varmaan moni kampaaja on näin ajatellut. Tosin kampaamoalan järjestöhän toivoi nimenomaan hinnanalennuksia vuoden vaihteessa, ei vain sitä, että pidetään samat hinnat.

    Tosin minähän tyytyväisenä pulitan vakikampaajalleni saman summan kuin ennenkin. Takuuvarmasti hyvä lopputulos ja kiva palvelu on sen arvoista!

  3. kynnys laskea hintoja omassa liikkessäni on korkea. hintatasoni on ollut sama jo 7 vuotta. joka vuosi nousee vuokra. vakuutukset, välilliset ainekulut jne.jne. Heinäkuun alussa tukkuhinnat nousevat 5% öljyn hinnan korotuksentakia. enkä siltikään nosta hintoja. (kai tää on rakkaudestatyöhön) siksi en omistakaan Hummeria. XXX

  4. Petri: Jeps, hinnankorotuspaine on tietysti olemassa, kun kustannukset kasvavat. Ja kampaamoalan kilpailu taitaa olla varsin kovaa ja asiakkaat tuijottavat hintoja tarkkaa. Harmi, ettei rakkaus työhön ihmisen taloudellista tilannetta nosta, oli homma mikä hyvänsä 🙂